This research is part of a four-year collaboration between Musei Civici di Reggio Emilia, the city’s schools and the CERIID (UNIMORE) research group. Museums, a place of mediation between exhibits and users and of immersive learning, are the framework for learning paths co-designed with schools, in an interdisciplinary perspective. CERIID was involved to observe, monitor and describe the educational proposal, and the gains of these immersive pathways. In the first 2 years the research has indicated how the exposure of teachers to a dynamic and interdisciplinary educational proposal is an opportunity to gain new awareness of the inclusive value, the persistence of the learning achieved, and the general well-being that learning at the museum brings. At the same time, however, the idea emerges that a certain kind of schooling can only be done at the museum. This paper outlines one of the functional proposals to support research and experimentation in schools aimed at the introduction of competence-based teaching. After the experience at the museum, a training and investigative process was constructed with the teachers involved. University researchers and museum educators monitored the museum experience and co-designed learning units with the teachers, to support skills-based teaching in school.

Questa ricerca si inquadra nell’ambito di una collaborazione triennale tra Musei Civici di Reggio Emilia, le scuole della città e il gruppo di ricerca CERIID (UNIMORE). I musei, luogo di mediazione tra reperti e fruitori e di apprendimento immersivo, sono la cornice per percorsi co-progettati con la scuola, che favoriscano l’apprendimento di competenze in prospettiva interdisciplinare. Il CERIID è stato coinvolto per osservare, monitorare e descrivere la proposta educativa, e i guadagni di questi percorsi immersivi. Nei primi 2 anni di ricerca è emerso come l’esposizione dei docenti ad una proposta educativa dinamica ed interdisciplinare sia un’opportunità per acquisire nuove consapevolezze sulla valenza inclusiva, sulla persistenza degli apprendimenti raggiunti e sul benessere generale che imparare al museo porta con sé. Parallelamente emerge, però, l’idea che un certo tipo di scuola si possa fare solo al museo. Il presente contributo delinea una delle proposte funzionali a sostenere nella scuola ricerche e sperimentazioni volte all’introduzione di una didattica per competenze. A partire dall’esperienza delle classi di una settimana al museo, si è costruito un percorso formativo e di indagine con le docenti coinvolte. Ricercatori universitari e educatori museali hanno monitorato l’esperienza al museo e co-progettato con le docenti unità di apprendimento, per sostenere la progettazione per competenze nella scuola.

Dalla scuola al museo: spunti di riflessione per una didattica per competenze / Bertolini, Chiara; Campanini, Riccardo; Capelli, Letizia; Landi, Laura; Pelliciari, Chiara; Scipione, Lucia; Vezzani, Agnese. - (2024), pp. 554-563.

Dalla scuola al museo: spunti di riflessione per una didattica per competenze.

Chiara Bertolini
;
Letizia Capelli;Laura Landi;Lucia Scipione;Agnese Vezzani
2024

Abstract

This research is part of a four-year collaboration between Musei Civici di Reggio Emilia, the city’s schools and the CERIID (UNIMORE) research group. Museums, a place of mediation between exhibits and users and of immersive learning, are the framework for learning paths co-designed with schools, in an interdisciplinary perspective. CERIID was involved to observe, monitor and describe the educational proposal, and the gains of these immersive pathways. In the first 2 years the research has indicated how the exposure of teachers to a dynamic and interdisciplinary educational proposal is an opportunity to gain new awareness of the inclusive value, the persistence of the learning achieved, and the general well-being that learning at the museum brings. At the same time, however, the idea emerges that a certain kind of schooling can only be done at the museum. This paper outlines one of the functional proposals to support research and experimentation in schools aimed at the introduction of competence-based teaching. After the experience at the museum, a training and investigative process was constructed with the teachers involved. University researchers and museum educators monitored the museum experience and co-designed learning units with the teachers, to support skills-based teaching in school.
2024
2024
A cosa serve la ricerca educativa? Il dato e il suo valore sociale
Viganò, R.; Lisimberti, C.
9791255681465
Dalla scuola al museo: spunti di riflessione per una didattica per competenze / Bertolini, Chiara; Campanini, Riccardo; Capelli, Letizia; Landi, Laura; Pelliciari, Chiara; Scipione, Lucia; Vezzani, Agnese. - (2024), pp. 554-563.
Bertolini, Chiara; Campanini, Riccardo; Capelli, Letizia; Landi, Laura; Pelliciari, Chiara; Scipione, Lucia; Vezzani, Agnese
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
586_dalla_scuola_al_museosird-atti-milano.pdf

Open access

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 99.63 kB
Formato Adobe PDF
99.63 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1344386
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact