Retracing the educational ideas offered by Montessori and Dewey, this contribution intends to propose a reasoned reading of the role of context as an educating factor in Reggio’s pedagogy. According to a socio-constructivist approach, not only the school environment, but any type of social and cultural context can be important for educational purposes if significant relationships are identified and highlighted, in a generative perspective of new meanings and relationships.

L’apprendimento come partecipazione a contesti significativi: l’esperienza del Reggio Emilia Approach alla luce dei contributi di Maria Montessori e John Dewey / Colacino, Marcella; Gillet, Agathe; Morelli, Iliana. - In: IUL RESEARCH. - ISSN 2724-3915. - 4(2021), pp. 81-92.

L’apprendimento come partecipazione a contesti significativi: l’esperienza del Reggio Emilia Approach alla luce dei contributi di Maria Montessori e John Dewey

Marcella Colacino
;
Agathe GIllet;Iliana Morelli
2021

Abstract

Retracing the educational ideas offered by Montessori and Dewey, this contribution intends to propose a reasoned reading of the role of context as an educating factor in Reggio’s pedagogy. According to a socio-constructivist approach, not only the school environment, but any type of social and cultural context can be important for educational purposes if significant relationships are identified and highlighted, in a generative perspective of new meanings and relationships.
2021
2021
4
81
92
L’apprendimento come partecipazione a contesti significativi: l’esperienza del Reggio Emilia Approach alla luce dei contributi di Maria Montessori e John Dewey / Colacino, Marcella; Gillet, Agathe; Morelli, Iliana. - In: IUL RESEARCH. - ISSN 2724-3915. - 4(2021), pp. 81-92.
Colacino, Marcella; Gillet, Agathe; Morelli, Iliana
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
155-Articolo-1069-1-10-20211222.pdf

Accesso riservato

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 325.55 kB
Formato Adobe PDF
325.55 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1315768
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact