This contribution explores the results of a Teacher Professional Development Research (Asquini, 2018) to deal with the requests of the schools in the Reggio Emilia area (Italy) following the OM 172/2020 (Agrusti, 2021), that recommends that assessments in primary school respond to a formative function (Benvenuto, 2021). From a mixed-method perspective (Trinchero, Robasto, 2019), some analyses are proposed on the quantitative and qualitative data collected during the course, in order to explore the changes in the involved teachers’ representations and attitudes. The initial survey provides a general and detailed picture of the teachers’ point of view on assessment (OECD, 2014) and the final survey enriches the collection of documentation with participants’notes and questionnaires. The qualitative analysis of the open answers confirms an improvement in knowledge and agreement on the new evaluation model. This data shows a change in awareness with respect to the choices underlying the design, not as a quantitative increase in mastery, but in the articulation of the objects of interest.
Il presente contributo approfondisce gli esiti di una Ricerca-Formazione (Asquini, 2018) in risposta alle richieste delle scuole del territorio di Reggio Emilia a seguito dell’OM 172/2020 (Agrusti, 2021), che richiama fortemente alla funzione formativa della valutazione (Benvenuto, 2021). In ottica mixed-method (Trinchero, Robasto, 2019) si propongono alcune analisi sui dati quantitativi e qualitativi raccolti durante il percorso, al fine di esplorare le modificazioni nelle rappresentazioni e negli atteggiamenti degli insegnanti coinvolti. Se la rilevazione iniziale fornisce un quadro generale e dettagliato del punto di vista dei docenti sulla valutazione (OECD, 2014), la rilevazione finale arricchisce la raccolta di documentazione avviata in sede di formazione attraverso diari di bordo e questionari. L’analisi qualitativa delle risposte aperte restituisce e conferma un miglioramento in conoscenza e accordo sul nuovo modello di valutazione. Tale dato mostra un cambiamento di consapevolezza rispetto alle scelte alla base della progettazione, non tanto come incremento quantitativo della padronanza, ma nell’articolazione degli oggetti di interesse.
La valutazione come problema. La scuola primaria e la sfida del cambiamento / Andrea, Pintus; Scipione, Lucia; Bertolini, Chiara; Vezzani, Agnese. - (2022), pp. 734-746.
La valutazione come problema. La scuola primaria e la sfida del cambiamento
Lucia Scipione;Bertolini Chiara;Vezzani Agnese
2022
Abstract
This contribution explores the results of a Teacher Professional Development Research (Asquini, 2018) to deal with the requests of the schools in the Reggio Emilia area (Italy) following the OM 172/2020 (Agrusti, 2021), that recommends that assessments in primary school respond to a formative function (Benvenuto, 2021). From a mixed-method perspective (Trinchero, Robasto, 2019), some analyses are proposed on the quantitative and qualitative data collected during the course, in order to explore the changes in the involved teachers’ representations and attitudes. The initial survey provides a general and detailed picture of the teachers’ point of view on assessment (OECD, 2014) and the final survey enriches the collection of documentation with participants’notes and questionnaires. The qualitative analysis of the open answers confirms an improvement in knowledge and agreement on the new evaluation model. This data shows a change in awareness with respect to the choices underlying the design, not as a quantitative increase in mastery, but in the articulation of the objects of interest.File | Dimensione | Formato | |
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