Which models and frameworks can guide research investigating the link between metacognition, literacy, numeracy, and academic success? The study we present here is based on research involving 107 students enrolled in the Digital Education degree course at the University of Modena and Reggio Emilia. We put in relation the results of three questionnaires on metacognition awareness (MAI), literacy, and numeracy to the students’ university achievement and profiles. Using cluster analysis, we identified groups of students with similar results in the three questionnaires. After, we verified if different values on academic performances characterized the clusters. The Euclidean distance best fits our data, the method chosen to aggregate the groups is the Complete-linkage. A six-clusters solution was proposed. Positive test results affect the quality and not the quantity of the exams passed. Students with higher exam grades be- long to the groups in which numeracy test results are higher. The percentages of university credits acquired seemed higher when there was less uniformity in the students’ entry test results.
Quali modelli e framework possono guidare la ricerca che indaga il legame tra metacognizione, literacy, numeracy e successo universitario? Lo studio che qui presentiamo descrive una ricerca che ha coinvolto 107 studenti iscritti al corso di laurea in Educazione Digitale dell’Università di Modena e Reggio Emilia nella quale abbiamo messo in relazione i risultati ottenuti in tre questionari sulla consapevolezza della metacognizione (MAI), la literacy e la numeracy con i risultati universitari e i profili personali degli studenti. Utilizzando la cluster analysis, abbiamo identificato gruppi di studenti con risultati simili nei tre questionari e, in seguito, abbiamo verificato se i cluster risultano contraddistinti da diverse prestazioni accademiche. Nella cluster analysis è stata utilizzata la distanza euclidea e il metodo del Complete-linkage. Si propone una soluzione a sei cluster che ci permette di avanzare alcune osservazioni. In particolare, i risultati positivi nei 3 test influenzano la qualità e non la quantità degli esami superati; gli studenti con voti d’esame più alti appartengono ai gruppi in cui i risultati dei test di numeracy sono più alti; le percentuali di crediti universitari acqui- siti sembrano più alte quando c’è meno uniformità nei risultati dei test d’ingresso degli studenti.
Students' academic achievements: clusters based on metacognition, literacy and numeracy skills / DE SANTIS, Annamaria; Sannicandro, Katia; Bellini, Claudia; Cadamuro, Alessia; Minerva, Tommaso. - In: GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA. - ISSN 2532-3296. - 5:2(2021), pp. 89-101.
Students' academic achievements: clusters based on metacognition, literacy and numeracy skills
Annamaria De Santis;Katia Sannicandro;Claudia Bellini;Alessia Cadamuro;Tommaso Minerva
2021
Abstract
Which models and frameworks can guide research investigating the link between metacognition, literacy, numeracy, and academic success? The study we present here is based on research involving 107 students enrolled in the Digital Education degree course at the University of Modena and Reggio Emilia. We put in relation the results of three questionnaires on metacognition awareness (MAI), literacy, and numeracy to the students’ university achievement and profiles. Using cluster analysis, we identified groups of students with similar results in the three questionnaires. After, we verified if different values on academic performances characterized the clusters. The Euclidean distance best fits our data, the method chosen to aggregate the groups is the Complete-linkage. A six-clusters solution was proposed. Positive test results affect the quality and not the quantity of the exams passed. Students with higher exam grades be- long to the groups in which numeracy test results are higher. The percentages of university credits acquired seemed higher when there was less uniformity in the students’ entry test results.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
378-1378-2-PB.pdf
Open access
Tipologia:
Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
904.84 kB
Formato
Adobe PDF
|
904.84 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris