This paper aims at discussing a very popular teaching aid, the so-called number line, where whole numbers are introduced as labels on unit marks by means of a measuring process and where additions and subtractions can be realized, as operators, with jumps forwards and backwards. Traces of this early approach can be found in the teaching practices of most Western countries, but, surprisingly, not in the most popular Chinese textbooks. A question arises: where does the difference come from? In the following, I review some Western literature to sketch out the analysis of the number line as a teaching aid, from the historic-epistemological, cognitive and didactical perspectives. Later some paradigmatic practices from different countries are presented.
The number line: a “western” teaching aid / Bartolini, Maria Giuseppina. - ELETTRONICO. - (2015), pp. 298-306. ((Intervento presentato al convegno ICMI Study 23: Primary Mathematics Study on Whole Numbers tenutosi a Macau (China) nel June 3-7 2015.
Data di pubblicazione: | 2015 | |
Titolo: | The number line: a “western” teaching aid | |
Autore/i: | Bartolini, Maria Giuseppina | |
Autore/i UNIMORE: | ||
Nome del convegno: | ICMI Study 23: Primary Mathematics Study on Whole Numbers | |
Luogo del convegno: | Macau (China) | |
Data del convegno: | June 3-7 2015 | |
Pagina iniziale: | 298 | |
Pagina finale: | 306 | |
Citazione: | The number line: a “western” teaching aid / Bartolini, Maria Giuseppina. - ELETTRONICO. - (2015), pp. 298-306. ((Intervento presentato al convegno ICMI Study 23: Primary Mathematics Study on Whole Numbers tenutosi a Macau (China) nel June 3-7 2015. | |
Tipologia | Relazione in Atti di Convegno |
File in questo prodotto:
File | Descrizione | Tipologia | |
---|---|---|---|
76_Bartolini_Paper%2076%20File%201%20.pdf | Articolo principale | Versione dell'editore (versione pubblicata) | Open Access Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris