This paper presents the analysis of two teaching experiments carried out in the context of the mathematics laboratory in a primary school (grades 3 and 4) with the use of the pascaline Zero + 1, an arithmetical machine. The teaching experiments are analysed by coordinating two theoretical frameworks, i.e. the instrumental approach and the Theory of Semiotic Mediation. The paper focuses on the analysis of the semiotic potential of the pascaline and students’ instrumental genesis, on the functions of schemes and gestures of usage.
The arithmetical machine Zero+1 in mathematics laboratory: instrumental genesis and semiotic mediation / Maschietto, Michela. - In: INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE AND MATHEMATICAL EDUCATION. - ISSN 1571-0068. - STAMPA. - 13:1(supplemento)(2015), pp. 121-144. [10.1007/s10763-013-9493-x]
Data di pubblicazione: | 2015 | |
Titolo: | The arithmetical machine Zero+1 in mathematics laboratory: instrumental genesis and semiotic mediation | |
Autore/i: | Maschietto, Michela | |
Autore/i UNIMORE: | ||
Digital Object Identifier (DOI): | http://dx.doi.org/10.1007/s10763-013-9493-x | |
Rivista: | ||
Volume: | 13 | |
Fascicolo: | 1(supplemento) | |
Pagina iniziale: | 121 | |
Pagina finale: | 144 | |
Codice identificativo ISI: | WOS:000352656200006 | |
Codice identificativo Scopus: | 2-s2.0-84958059713 | |
Citazione: | The arithmetical machine Zero+1 in mathematics laboratory: instrumental genesis and semiotic mediation / Maschietto, Michela. - In: INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE AND MATHEMATICAL EDUCATION. - ISSN 1571-0068. - STAMPA. - 13:1(supplemento)(2015), pp. 121-144. [10.1007/s10763-013-9493-x] | |
Tipologia | Articolo su rivista |
File in questo prodotto:
File | Descrizione | Tipologia | |
---|---|---|---|
Maschietto_Zero+1_2015.pdf | Articolo principale | Post-print dell'autore (bozza post referaggio) | Open Access Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris