Narratives are at the basis of every effort of making sense of human experience. Stories are a particular type of narrative particularly suitable for children because they involve them affectively and cognitively. This contribution deals with the opportunity of using stories for physics education in primary school. It is introduced a disciplinary approach suitable to be shaped into stories, relying on cognitive linguistics results, as well as some elementary features of the stories are compared to the fundamental caracteristics of scientific inquiry. Hints are proposed for possible rese arch programs and some examples of stories, coherent with this program, are presented and discussed.
Stories in Physics Education / Corni, Federico. - STAMPA. - 145:(2014), pp. 385-396. ((Intervento presentato al convegno Frontiers of Fundamental Physics and Physics Education Research tenutosi a Udine nel 21-23/11/2011 [10.1007/978-3-319-00297-2_38].
Data di pubblicazione: | 2014 | |
Titolo: | Stories in Physics Education | |
Autore/i: | Corni, Federico | |
Autore/i UNIMORE: | ||
Digital Object Identifier (DOI): | http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-00297-2_38 | |
Codice identificativo Scopus: | 2-s2.0-84927517690 | |
Nome del convegno: | Frontiers of Fundamental Physics and Physics Education Research | |
Luogo del convegno: | Udine | |
Data del convegno: | 21-23/11/2011 | |
Volume: | 145 | |
Pagina iniziale: | 385 | |
Pagina finale: | 396 | |
Citazione: | Stories in Physics Education / Corni, Federico. - STAMPA. - 145:(2014), pp. 385-396. ((Intervento presentato al convegno Frontiers of Fundamental Physics and Physics Education Research tenutosi a Udine nel 21-23/11/2011 [10.1007/978-3-319-00297-2_38]. | |
Tipologia | Relazione in Atti di Convegno |
File in questo prodotto:
File | Descrizione | Tipologia | |
---|---|---|---|
F.Corni.pdf | Pre-print dell'autore (bozza pre referaggio) | Administrator Richiedi una copia | |
Stories in PE.pdf | Scansione dal libro | Versione dell'editore (versione pubblicata) | Administrator Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris