The paper presents the idea of “duo of artefacts”, constituted by the pascaline (i.e., the arithmetical machine Zero+1) and its digital version e-pascaline. This “duo of artefacts” is proposed here to support student’s learning about the position notation in base ten at primary school. It also represents an example in which the development in technology (Cabri Elem environment) allows the relationships between material and virtual manipulatives to be discussed.
The beginning of the adventure with pascaline and e-pascaline / Maschietto, Michela; S., SOURY LAVERGNE. - ELETTRONICO. - (2013), pp. 194-199. ((Intervento presentato al convegno The 11th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (ICTMT11) tenutosi a Bari nel July 9-12, 2013.
Data di pubblicazione: | 2013 | |
Titolo: | The beginning of the adventure with pascaline and e-pascaline | |
Autore/i: | Maschietto, Michela; S., SOURY LAVERGNE | |
Autore/i UNIMORE: | ||
Nome del convegno: | The 11th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (ICTMT11) | |
Luogo del convegno: | Bari | |
Data del convegno: | July 9-12, 2013 | |
Pagina iniziale: | 194 | |
Pagina finale: | 199 | |
Citazione: | The beginning of the adventure with pascaline and e-pascaline / Maschietto, Michela; S., SOURY LAVERGNE. - ELETTRONICO. - (2013), pp. 194-199. ((Intervento presentato al convegno The 11th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (ICTMT11) tenutosi a Bari nel July 9-12, 2013. | |
Tipologia | Relazione in Atti di Convegno |
File in questo prodotto:
File | Descrizione | Tipologia | |
---|---|---|---|
Maschietto_SouryLavergne ICTMT11.pdf | articolo principale | Versione dell'editore (versione pubblicata) | Open Access Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris