The transformation of teaching practices is the outcome of a prolonged and complex process that necessitates continuous professional development. Its primary aim is to enhance educators’ awareness of the often implicit decisions embedded in instructional planning, while fostering critical reflection on the multifaceted nature of their professional roles. Text comprehension, a naturally transversal and multi-component skill, and the teaching methods that support it, particularly expose teachers to the risk of not clearly identifying objectives and suitable methods and consequently failing to concretely guide practices. This study explores the outcomes of a questionnaire administered at the initial stage of a teacher professional development-research aimed at improving text comprehension, to better understand the teaching habits and self-efficacy perceptions of a group of 25 fourth-grade primary school teachers, and, consequently, to identify their training needs. The survey instrument included items from an Italian adaptation of the Tsachennen-Moran scale, also known as the Ohio scale, and open-ended questions through which teachers described the text comprehension activities commonly carried out in the classroom. Teachers' responses revealed heterogeneity in practices, some difficulty in describing the objectives and strategies implemented in text comprehension activities, and modest self-efficacy, particularly regarding the ability to propose challenging activities for the most capable students.
La trasformazione delle pratiche didattiche è il risultato di un processo lungo e complesso che richiede uno sviluppo professionale continuo.L'obiettivo principale della formazione è quello di aumentare la consapevolezza degli insegnanti sulle decisioni spesso implicite nella proget-tazione didattica, promuovendo al contempo una riflessione critica sulla natura multiforme della loro professionalità. La comprensione deltesto, un'abilità naturalmente trasversale e multicomponenziale, e le metodologie didattiche che la supportano, espongono in particolare gliinsegnanti al rischio di non individuare con chiarezza obiettivi e metodi adeguati e di conseguenza di non orientare concretamente le pratiche.Questo studio esplora i risultati di un questionario somministrato nella fase iniziale di una Ricerca-Formazione finalizzata al miglioramentodella comprensione del testo, per comprendere meglio le abitudini didattiche e le percezioni di autoefficacia di un gruppo di 25 insegnantidi quarta elementare e, di conseguenza, per identificare i loro bisogni formativi. Lo strumento di indagine ha incluso item tratti da un adat-tamento italiano della scala Tsachennen-Moran, nota anche come scala Ohio, e domande aperte attraverso le quali gli insegnanti hanno de-scritto le attività di comprensione del testo comunemente svolte in classe. Le risposte degli insegnanti hanno rivelato eterogeneità nellepratiche, una certa difficoltà nel descrivere gli obiettivi e le strategie messe in atto nelle attività di comprensione del testo, oltre a una modestaautoefficacia, in particolare per quanto riguarda la capacità di proporre attività stimolanti per gli studenti più capaci.
Descrivere le pratiche didattiche nella comprensione del testo: uno studio esplorativo / Bertolini, Chiara; Scipione, Lucia; Vezzani, Agnese. - In: EFFETTI DI LETTURA. - ISSN 2785-7050. - 4:1(2025), pp. 19-34. [10.7347/EdL-01-2025-02]
Descrivere le pratiche didattiche nella comprensione del testo: uno studio esplorativo
Chiara Bertolini;Lucia Scipione;Agnese Vezzani
2025
Abstract
The transformation of teaching practices is the outcome of a prolonged and complex process that necessitates continuous professional development. Its primary aim is to enhance educators’ awareness of the often implicit decisions embedded in instructional planning, while fostering critical reflection on the multifaceted nature of their professional roles. Text comprehension, a naturally transversal and multi-component skill, and the teaching methods that support it, particularly expose teachers to the risk of not clearly identifying objectives and suitable methods and consequently failing to concretely guide practices. This study explores the outcomes of a questionnaire administered at the initial stage of a teacher professional development-research aimed at improving text comprehension, to better understand the teaching habits and self-efficacy perceptions of a group of 25 fourth-grade primary school teachers, and, consequently, to identify their training needs. The survey instrument included items from an Italian adaptation of the Tsachennen-Moran scale, also known as the Ohio scale, and open-ended questions through which teachers described the text comprehension activities commonly carried out in the classroom. Teachers' responses revealed heterogeneity in practices, some difficulty in describing the objectives and strategies implemented in text comprehension activities, and modest self-efficacy, particularly regarding the ability to propose challenging activities for the most capable students.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Bertolini, Scipione, Vezzani, 2025, Effetti di lettura_compressed.pdf
Open access
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
236.45 kB
Formato
Adobe PDF
|
236.45 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris




