From the earliest systematic studies that aimed to measure the social-emotional climate in the classroom by coding teacher behaviour, to the numerous contemporary approaches to dialogic teaching and learning (Kim and Wilkinson, 2019), through sociolinguistic studies on the communicative system of the classroom, educational research has contributed to shed light on the role of dialogic interactions between experts and novices and between peers, and has produced findings from which didactic and operational hypotheses could be derived, as well as procedures and tools specifically designed to help teachers review and rethink the quality of classroom discourse. In this paper, we examine some of the category systems for discourse analysis that have been developed as research-based resources for professional improvement, as well as some intervention programmes (or self-training suggestions) aimed at promoting «patterns of classroom interaction that open up students’ speaking and listening, and hence their thinking, and which strive to distribute the ownership of talk more equitably» (Alexander, 2018). These include the Discussion Study model (Bertolini et alii, 2022, 2023), which was tested in primary and secondary schools in Reggio Emilia, where the Observing Discussion system (ODIS), developed within SIRD, was used for the first time.

Dai primi studi sistematici volti a misurare il clima socio-emotivo della classe scolastica attraverso una categorizzazione dei comportamenti degli insegnanti fino i molteplici approcci contemporanei all’insegnamento-apprendimento dialogico (Kim e Wilkinson, 2019), passando per gli studi di matrice sociolinguistica sul sistema comunicativo della classe (Cazden, 2001), la ricerca educativa ha contribuito a illuminare il ruolo delle interazioni discorsive tra esperti e novizi e tra pari, procurando risultati da cui è stato possibile trarre ipotesi di ordine didattico e operativo, nonché procedure e strumenti progettati per aiutare gli insegnanti a esaminare e ripensare la qualità del discorso in classe. In questo contributo di studio si esaminano alcuni sistemi di categorie per l’analisi del discorso che sono stati messi a punto come risorse per il miglioramento professionale informate dalla ricerca, nonché alcuni programmi di intervento (o proposte di auto-formazione) volti alla promozione di «modelli di interazione in classe che dischiudano il parlare e l'ascoltare degli studenti, e quindi il loro pensiero, e che si sforzino di distribuire la titolarità del parlare in modo più equo» (Alexander, 2018). Tra questi, ci si sofferma sul modello del Discussion Study (Bertolini et alii, 2022, 2023), sperimentato in scuole primarie e secondarie di Reggio Emilia, dove ha trovato una prima applicazione il sistema Osservare la Discussione (ODIS), sviluppato in ambito SIRD.

L’analisi del discorso in classe: dalla ricerca alla formazione degli insegnanti / Zini, Andrea. - (2024). (Intervento presentato al convegno Ricerca didattica e formazione degli insegnanti. Modelli, approcci e metodologie tenutosi a Salerno nel 26-28 giugno 2024).

L’analisi del discorso in classe: dalla ricerca alla formazione degli insegnanti

Andrea Zini
2024

Abstract

From the earliest systematic studies that aimed to measure the social-emotional climate in the classroom by coding teacher behaviour, to the numerous contemporary approaches to dialogic teaching and learning (Kim and Wilkinson, 2019), through sociolinguistic studies on the communicative system of the classroom, educational research has contributed to shed light on the role of dialogic interactions between experts and novices and between peers, and has produced findings from which didactic and operational hypotheses could be derived, as well as procedures and tools specifically designed to help teachers review and rethink the quality of classroom discourse. In this paper, we examine some of the category systems for discourse analysis that have been developed as research-based resources for professional improvement, as well as some intervention programmes (or self-training suggestions) aimed at promoting «patterns of classroom interaction that open up students’ speaking and listening, and hence their thinking, and which strive to distribute the ownership of talk more equitably» (Alexander, 2018). These include the Discussion Study model (Bertolini et alii, 2022, 2023), which was tested in primary and secondary schools in Reggio Emilia, where the Observing Discussion system (ODIS), developed within SIRD, was used for the first time.
2024
Ricerca didattica e formazione degli insegnanti. Modelli, approcci e metodologie
Salerno
26-28 giugno 2024
Zini, Andrea
L’analisi del discorso in classe: dalla ricerca alla formazione degli insegnanti / Zini, Andrea. - (2024). (Intervento presentato al convegno Ricerca didattica e formazione degli insegnanti. Modelli, approcci e metodologie tenutosi a Salerno nel 26-28 giugno 2024).
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zini 2024 SIRD L_analisi del discorso in classe. Dalla ricerca alla formazione degli insegnanti.pdf

Open access

Tipologia: VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 227.81 kB
Formato Adobe PDF
227.81 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1373715
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact