The transformations in the context of adolescents’ use of social media compel an exploration through qualitative analysis of the perception of digital competencies. The overarching goal was to garner insights into students’ views on their own and adults’ digital competencies and habits. Two focus groups were conducted with 24 students from a high school with the aim of exploring: digital competencies, use of digital tools, communication styles, and opinions on communication tools. The general findings reveal perceptions of personal competencies, the relationship with social media, and communicative preferences depending on the interlocutor; the request for adult assistance in understanding basic communicative functions (such as the use of WhatsApp, for example) and the sometimes risky style of presence on digital platforms.

Le trasformazioni nel contesto dell’utilizzo dei social media da parte degli adolescenti spingono a esplorare attraverso un’analisi qualitativa la percezione delle competenze digitali. L’obiettivo generale è stato quello di ottenere informazioni in merito alle opinioni degli studenti sulle competenze e abitudini digitali proprie e degli adulti. Abbiamo condotto due focus group con 24 studenti di una scuola superiore con l’intento di esplorare: competenze digitali, uso degli strumenti digitali, stili di comunicazione, opinioni sugli strumenti di comunicazione. I risultati generali fanno emergere le percezioni sulle proprie competenze, il rapporto con i social e le preferenze comunicative in base all’interlocutore; la richiesta di aiuto degli adulti per comprendere funzioni comunicative di base (utilizzo di WhatsApp, ad esempio) e lo stile di presenza talora rischiosa nelle piattaforme digitali.

I giovani e la percezione delle competenze digitali: uno studio qualitativo tramite focus group Young people and perceptions of digital skills: a qualitative study through focus group / Rossi, Lino; Valentini, Maria; Orsenigo, Enrico; Pellizzari, Cecilia; DE SANTIS, Annamaria; Minerva, Tommaso. - In: RICERCAZIONE. - ISSN 2036-5330. - 16:1(2024), pp. 73-91. [10.32076/RA16107]

I giovani e la percezione delle competenze digitali: uno studio qualitativo tramite focus group Young people and perceptions of digital skills: a qualitative study through focus group

Rossi Lino
;
Pellizzari Cecilia
;
De Santis Annamaria
;
Minerva Tommaso
2024

Abstract

The transformations in the context of adolescents’ use of social media compel an exploration through qualitative analysis of the perception of digital competencies. The overarching goal was to garner insights into students’ views on their own and adults’ digital competencies and habits. Two focus groups were conducted with 24 students from a high school with the aim of exploring: digital competencies, use of digital tools, communication styles, and opinions on communication tools. The general findings reveal perceptions of personal competencies, the relationship with social media, and communicative preferences depending on the interlocutor; the request for adult assistance in understanding basic communicative functions (such as the use of WhatsApp, for example) and the sometimes risky style of presence on digital platforms.
2024
giu-2024
16
1
73
91
I giovani e la percezione delle competenze digitali: uno studio qualitativo tramite focus group Young people and perceptions of digital skills: a qualitative study through focus group / Rossi, Lino; Valentini, Maria; Orsenigo, Enrico; Pellizzari, Cecilia; DE SANTIS, Annamaria; Minerva, Tommaso. - In: RICERCAZIONE. - ISSN 2036-5330. - 16:1(2024), pp. 73-91. [10.32076/RA16107]
Rossi, Lino; Valentini, Maria; Orsenigo, Enrico; Pellizzari, Cecilia; DE SANTIS, Annamaria; Minerva, Tommaso
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2-Rossi+et+al._I+giovani+e+la+percezione+delle+competenze+digitali.pdf

Open access

Tipologia: VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 3.19 MB
Formato Adobe PDF
3.19 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1372498
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact