Educational guidance is pivotal for directing students' educational and professional choices and is essential in preventing school dropout. Beginning with a theoretical examination of the theories, methods, and tools of guidance, the contribution proposes a prospective and projective vision (De Pieri, 2015; Crea, 2019) as a resource to create models that promote the integral development of students, capable of planning pathways that place the individual at the center of the process. Experiences, the context of belonging, and personal resources become vectors for autonomous management of anticipation and the direction of educational and professional choices. If to guide is to educate (De Pieri, 2012), the intent is to foster a psychopedagogical approach that diverges from more traditional and directive models, to assist individuals in achieving significant developmental milestones and responding to their personal quest for meaning.

L'orientamento scolastico, essenziale per indirizzare le scelte educative e professionali degli studenti, è cruciale nella prevenzione della dispersione scolastica. A partire da un approfondimento teorico di teorie, metodi e strumenti dell’orientamento, il contributo propone la visione prospettica e progettuale (De Pieri, 2015; Crea, 2019) come risorsa per creare modelli promotori di sviluppo integrale degli studenti, capaci di pianificazione di percorsi che pongano al centro del processo l’individuo. Esperienze, contesto di appartenenza e risorse personali diventano vettori di gestione autonoma di anticipazione e indirizzo di scelte educative e professionali. Se orientare è educare (De Pieri, 2012), l’intento è di contribuire a definire un approccio integrato distante dai più tradizionali e direttivi modelli, per aiutare la persona a conseguire importanti traguardi di sviluppo e rispondere alla personale ricerca di senso.

Un approccio integrato contro la dispersione scolastica: L’orientamento prospettico progettuale / Miatto, Enrico; Pellizzari, Cecilia; Zuin, Marco. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - XVI:3(2024), pp. 265-276.

Un approccio integrato contro la dispersione scolastica: L’orientamento prospettico progettuale

Pellizzari Cecilia
;
2024

Abstract

Educational guidance is pivotal for directing students' educational and professional choices and is essential in preventing school dropout. Beginning with a theoretical examination of the theories, methods, and tools of guidance, the contribution proposes a prospective and projective vision (De Pieri, 2015; Crea, 2019) as a resource to create models that promote the integral development of students, capable of planning pathways that place the individual at the center of the process. Experiences, the context of belonging, and personal resources become vectors for autonomous management of anticipation and the direction of educational and professional choices. If to guide is to educate (De Pieri, 2012), the intent is to foster a psychopedagogical approach that diverges from more traditional and directive models, to assist individuals in achieving significant developmental milestones and responding to their personal quest for meaning.
2024
lug-2024
XVI
3
265
276
Un approccio integrato contro la dispersione scolastica: L’orientamento prospettico progettuale / Miatto, Enrico; Pellizzari, Cecilia; Zuin, Marco. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - XVI:3(2024), pp. 265-276.
Miatto, Enrico; Pellizzari, Cecilia; Zuin, Marco
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
miatto-et-al_qtimes-jetss_lug24_1 (1)-2-13.pdf

Open access

Tipologia: VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 348.6 kB
Formato Adobe PDF
348.6 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1372469
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact