In recent years, in the fieldwork of science fiction storytelling and public representation, the past seems matters much more the future. Among suggestions, mixup, impressions, in science fiction itself dystopia is embedded, across the illusion of the self-fulfilling utopians languages in twenty century also the heterotopies that, on the items also in media and digital media stiudies, try to decline the present alone by proposing no alternative. Science fiction now is no progress, plain, barren, deeply in crisis: it can no longer held back, dichotomously, in social happy-ending, but neither it can be an «aesthetic contemplation» of the catastrophe. In this paper we intend to define the aspects and connotations of «dystopian material».

Negli ultimi anni, nel campo della narrazione e della rappresentazione pubblica della fantascienza, il passato sembra contare molto di più del futuro. Tra suggestioni, mixup, impressioni, nella fantascienza stessa si inserisce la distopia, attraverso l'illusione dei linguaggi utopici che autoalimentano nel XX secolo anche le eterotopie che, negli studi sui media e sui media digitali, cercano di declinare soltanto il presente, senza proporre alternative. La fantascienza ora non è più progresso, è semplice, arida, profondamente in crisi: non può più trattenersi, dicotomicamente, nell'happy-ending sociale, ma nemmeno essere una «contemplazione estetica» della catastrofe. In questo articolo intendiamo definire gli aspetti e le connotazioni del «materiale distopico».

DYSTOPIAN MATERIAL (IMAGERY, RHETORIC, FIGURES OF NARRATION) AND MEDIA STUDIES: FOR A NEW CULTURAL AND COMMUNICATIVE PERSPECTIVE / Germano, IVO STEFANO; Panarari, Massimiliano. - In: POLITICA.EU. - ISSN 2421-4302. - 1(2024), pp. 234-248.

DYSTOPIAN MATERIAL (IMAGERY, RHETORIC, FIGURES OF NARRATION) AND MEDIA STUDIES: FOR A NEW CULTURAL AND COMMUNICATIVE PERSPECTIVE

Ivo Stefano Germano;Massimiliano Panarari
2024

Abstract

In recent years, in the fieldwork of science fiction storytelling and public representation, the past seems matters much more the future. Among suggestions, mixup, impressions, in science fiction itself dystopia is embedded, across the illusion of the self-fulfilling utopians languages in twenty century also the heterotopies that, on the items also in media and digital media stiudies, try to decline the present alone by proposing no alternative. Science fiction now is no progress, plain, barren, deeply in crisis: it can no longer held back, dichotomously, in social happy-ending, but neither it can be an «aesthetic contemplation» of the catastrophe. In this paper we intend to define the aspects and connotations of «dystopian material».
2024
giu-2024
1
234
248
DYSTOPIAN MATERIAL (IMAGERY, RHETORIC, FIGURES OF NARRATION) AND MEDIA STUDIES: FOR A NEW CULTURAL AND COMMUNICATIVE PERSPECTIVE / Germano, IVO STEFANO; Panarari, Massimiliano. - In: POLITICA.EU. - ISSN 2421-4302. - 1(2024), pp. 234-248.
Germano, IVO STEFANO; Panarari, Massimiliano
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Dystopian material and media studies.pdf

Open access

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 505.85 kB
Formato Adobe PDF
505.85 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1351047
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact