In the field of education, the theme of reflexivity has given rise to a diverse universe of practices. To value reflection on experience is to overcome the traditional separation of theory and practice, which sees experience solely as the place where knowledge and patterns of action learned elsewhere are applied. It is not easy to gather evidence of how this reflective process is triggered, what the levels of its development might be, and what results, in terms of changes and new awareness, it causes in the subjects who participate in it. Gibbs (1988) with his schema of reflection on practice suggests six reference dimensions, which prompt individual or collective reflection. This model, itself situated and not generalizable to a family of situations, has potential that has not yet been explored. This paper proposes a research-training-based research project that, together with teachers from different grade levels, will apply this model for the activation, analysis and evaluation of reflective processes on teachers’ actions. We will present the research framework, identifying the intentionalities behind the methodological choices. We will explore the use of quantitative tools to support the qualitative research framework, functional for the exportability of the process and the triggering of changes in teachers.

Nell’ambito della formazione il tema della riflessività ha dato origine a un variegato universo di pratiche. Dare valore alla riflessione sull’esperienza significa superare la tradizionale separazione tra teoria e pratica, che vede l’esperienza unicamente come il luogo in cui si applicano saperi e schemi d’azione appresi altrove. Non è semplice raccogliere evidenze di come questo processo riflessivo si inneschi, quali possano essere i livelli del suo sviluppo e che risultati, in termini di cambiamenti e nuove consapevolezze, provochi nei soggetti che vi partecipano. Gibbs (1988) con il suo schema di riflessione sulla pratica suggerisce sei dimensioni di riferimento, che spingono alla riflessione individuale o collettiva. Questo modello, di per sé situato e non generalizzabile a una famiglia di situazioni, presenta delle potenzialità non ancora esplorate. Il presente contributo propone un progetto di ricerca fondato sulla ricerca-formazione che, insieme a docenti di diversi ordini scolastici utilizzi questo modello per l’attivazione, l’analisi e la valutazione di processi riflessivi sul proprio lavoro. Presenteremo il quadro di ricerca, individuando le intenzionalità alla base delle scelte metodologiche. Si analizzerà l’utilizzo di strumenti quantitativi a sostegno del quadro di ricerca qualitativo. L’intreccio di strumenti quantitativi e qualitativi sarà funzionale a sostenere l’esportabilità del processo e supportare la capacità del cambiamento nel docente.

Il ciclo riflessivo di Gibbs e la Ricerca-formazione: una proposta di ricerca / Landi, Laura; Paola, Rigoni. - (2024), pp. 673-682.

Il ciclo riflessivo di Gibbs e la Ricerca-formazione: una proposta di ricerca

Laura Landi
;
2024

Abstract

In the field of education, the theme of reflexivity has given rise to a diverse universe of practices. To value reflection on experience is to overcome the traditional separation of theory and practice, which sees experience solely as the place where knowledge and patterns of action learned elsewhere are applied. It is not easy to gather evidence of how this reflective process is triggered, what the levels of its development might be, and what results, in terms of changes and new awareness, it causes in the subjects who participate in it. Gibbs (1988) with his schema of reflection on practice suggests six reference dimensions, which prompt individual or collective reflection. This model, itself situated and not generalizable to a family of situations, has potential that has not yet been explored. This paper proposes a research-training-based research project that, together with teachers from different grade levels, will apply this model for the activation, analysis and evaluation of reflective processes on teachers’ actions. We will present the research framework, identifying the intentionalities behind the methodological choices. We will explore the use of quantitative tools to support the qualitative research framework, functional for the exportability of the process and the triggering of changes in teachers.
2024
2024
A cosa serve la ricerca educativa? Il dato e il suo valore sociale
Viganò, R.; Lisimberti, C.
9791255681465
Pensa Multimedia
ITALIA
Il ciclo riflessivo di Gibbs e la Ricerca-formazione: una proposta di ricerca / Landi, Laura; Paola, Rigoni. - (2024), pp. 673-682.
Landi, Laura; Paola, Rigoni
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
705_Gibbs_ricerca_formazionesird-atti-milano.pdf

Open access

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 93 kB
Formato Adobe PDF
93 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1344426
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact