Scholars say that today we are facing a triple planetary crisis of climate change, biodiversity loss and pollution and at this rate, if the current conduct is maintained, the limited capacity of the Earth will not be able to support livelihoods of current and future generations. Increasing environmental degradation poses a serious threat to human well-being, and for this reason environmental protection and sustainability are crucial issues in the contemporary world and in current academic research. In particular, sustainability is becoming a crucial issue for many companies, especially in industries where pollution is a growing concern. There is an urgent need for fundamental changes in the business model of companies, including a change in consumer behavior. This thesis project aims to analyze the main currents of study related to sustainable consumption, and to investigate its promotion using a positive approach, oriented towards well-being. Firstly, in the first chapter a systematic review of the literature on sustainable consumption is carried out, defining at what point is the current knowledge on sustainable consumption promotion and identifying possible gaps to be explored. In the second chapter, a qualitative exploratory study investigates sustainable consumption from a well-being perspective, starting from the assumption that this pro-social behavior can generate positive effects not only on others or on the planet, but also on the individual himself. The study identifies the main elements of well-being that are developed through consumers' sustainable practices. Finally, the last chapter focuses on how to effectively promote sustainable consumption. It aims to identify a successful communication strategy to induce consumers to behave sustainably, using the framing theory. The findings will confirm the greater effectiveness of positive message framing and the mediation of a specific positive emotion (elevation). These results seem to confirm the validity of the emerging trend of positive sustainability initiatives in increasing sustainable behaviors. In summary this project, through the development of each chapter, wants to deepen the theme of sustainable consumption by favoring a positive approach that can encourage its promotion and dissemination.
Gli studiosi affermano che oggi ci troviamo di fronte a una tripla crisi planetaria, a causa di cambiamento climatico, perdita di biodiversità e inquinamento, e che di questo passo, se verrà mantenuta la condotta attuale, la limitata capacità della Terra non sarà in grado di sostenere i mezzi di sussistenza delle generazioni attuali e future. Il crescente degrado ambientale rappresenta una seria minaccia per il benessere umano, e per questo motivo la sostenibilità e la protezione ambientale sono questioni di fondamentale importanza nel mondo contemporaneo e nell’attuale ricerca accademica. In particolare, la sostenibilità sta diventando una questione cruciale per molte aziende, soprattutto nei settori in cui l’inquinamento è una preoccupazione crescente. C’è un urgente bisogno di cambiamenti sostanziali nei modelli di business delle aziende, compreso un cambiamento nel comportamento dei consumatori. Questo progetto di tesi si propone di analizzare le principali correnti di studio legate al consumo sostenibile, e di indagarne la sua promozione utilizzando un approccio positivo, orientato al benessere. In primo luogo, nel primo capitolo viene effettuata una revisione sistematica della letteratura sul consumo sostenibile, con la quale si va a definire a che punto sono le conoscenze attuali sulla promozione del consumo sostenibile e si identificano possibili lacune da esplorare. Nel secondo capitolo, uno studio esplorativo qualitativo indaga il consumo sostenibile in una prospettiva di benessere, partendo dal presupposto che questo comportamento pro-sociale può generare effetti positivi non solo sugli altri o sul pianeta, ma anche sull’individuo stesso. Lo studio identifica i principali elementi di benessere che si sviluppano attraverso le pratiche sostenibili dei consumatori. Infine, l’ultimo capitolo pone il focus su come promuovere efficacemente il consumo sostenibile. In particolare, si propone di identificare una strategia di comunicazione di successo per indurre i consumatori a comportarsi in modo sostenibile, utilizzando la teoria del framing. I dati raccolti in questo studio confermeranno la maggiore efficacia del framing positivo (vs. negativo) del messaggio e il ruolo di mediazione di una specifica emozione positiva (elevation). Questi risultati sembrano confermare l’efficacia dell’emergente tendenza delle iniziative di positive sustainability nel promuovere i comportamenti sostenibili. Questo progetto in sintesi, attraverso lo sviluppo di ogni capitolo, vuole approfondire il tema del consumo sostenibile adottando un approccio positivo che possa favorirne la promozione e la diffusione.
Esplorare il consumo sostenibile attraverso una nuova prospettiva positiva / Francesca Bergianti , 2024 May 10. 36. ciclo, Anno Accademico 2022/2023.
Esplorare il consumo sostenibile attraverso una nuova prospettiva positiva
BERGIANTI, FRANCESCA
2024
Abstract
Scholars say that today we are facing a triple planetary crisis of climate change, biodiversity loss and pollution and at this rate, if the current conduct is maintained, the limited capacity of the Earth will not be able to support livelihoods of current and future generations. Increasing environmental degradation poses a serious threat to human well-being, and for this reason environmental protection and sustainability are crucial issues in the contemporary world and in current academic research. In particular, sustainability is becoming a crucial issue for many companies, especially in industries where pollution is a growing concern. There is an urgent need for fundamental changes in the business model of companies, including a change in consumer behavior. This thesis project aims to analyze the main currents of study related to sustainable consumption, and to investigate its promotion using a positive approach, oriented towards well-being. Firstly, in the first chapter a systematic review of the literature on sustainable consumption is carried out, defining at what point is the current knowledge on sustainable consumption promotion and identifying possible gaps to be explored. In the second chapter, a qualitative exploratory study investigates sustainable consumption from a well-being perspective, starting from the assumption that this pro-social behavior can generate positive effects not only on others or on the planet, but also on the individual himself. The study identifies the main elements of well-being that are developed through consumers' sustainable practices. Finally, the last chapter focuses on how to effectively promote sustainable consumption. It aims to identify a successful communication strategy to induce consumers to behave sustainably, using the framing theory. The findings will confirm the greater effectiveness of positive message framing and the mediation of a specific positive emotion (elevation). These results seem to confirm the validity of the emerging trend of positive sustainability initiatives in increasing sustainable behaviors. In summary this project, through the development of each chapter, wants to deepen the theme of sustainable consumption by favoring a positive approach that can encourage its promotion and dissemination.File | Dimensione | Formato | |
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