Retracing the evolution of the concept of social inclusion, from a regulatory, historical and value point of view, the experience of the city of Reggio Emilia identifies an educational reality which, at the forefront as regards attention to educational need special, has been able to decline diversity as a continuous oppor-tunity for growth for the whole of society with policies to enhance the person. The participatory approach, characterizing the experience of the infant-toddler centers and schools from the outset, has seen an opportunity in the sharing of educational responsibility: individuals, institutions, with their own resources and potential, have contributed to broadening the horizons of the community, de-termining the emergence of various educational alliance with various realities of the third sector which, no longer relegated to the mechanical supply of services, have actively become part of the network of rela-tionships originating creative, flexible and feasible solutions.
Ripercorrendo l’evolversi del concetto di inclusione sociale, da un punto di vista normativo, storico e valo-riale, si individua nell’esperienza della città di Reggio Emilia una realtà educativa che, all’avanguardia per ciò che riguarda l’attenzione verso i bisogni educativi speciali, ha saputo declinare con politiche di valoriz-zazione alla persona la diversità come continua occasione di crescita per l’intera società. L’approccio partecipativo, caratterizzante fin dalle origini l’esperienza dei nidi e delle scuole del Comune, ha visto nella condivisione della responsabilità educativa un’opportunità: individui, enti e istituzioni, con le proprie risorse e potenzialità, hanno contribuito ad ampliare gli orizzonti formativi della comunità, determi-nando il sorgere di diverse alleanze educative con varie realtà del terzo settore che, non più relegate alla fornitura meccanica di servizi, sono entrate attivamente a far parte della rete di relazioni originando solu-zioni creative, flessibili e fattibili.
Inclusione e politiche di valorizzazione della persona: dalla prospettiva internazionale al contesto della città di Reggio Emilia / Landini, Alessandra; Colacino, Marcella. - In: ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE. - ISSN 2038-1034. - Vol. 15:25/2023(2023), pp. 117-131.
Inclusione e politiche di valorizzazione della persona: dalla prospettiva internazionale al contesto della città di Reggio Emilia
Marcella Colacino
2023
Abstract
Retracing the evolution of the concept of social inclusion, from a regulatory, historical and value point of view, the experience of the city of Reggio Emilia identifies an educational reality which, at the forefront as regards attention to educational need special, has been able to decline diversity as a continuous oppor-tunity for growth for the whole of society with policies to enhance the person. The participatory approach, characterizing the experience of the infant-toddler centers and schools from the outset, has seen an opportunity in the sharing of educational responsibility: individuals, institutions, with their own resources and potential, have contributed to broadening the horizons of the community, de-termining the emergence of various educational alliance with various realities of the third sector which, no longer relegated to the mechanical supply of services, have actively become part of the network of rela-tionships originating creative, flexible and feasible solutions.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
7.+Landini,+Colacino+117-131+DEF (1).pdf
Accesso riservato
Tipologia:
Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
189.01 kB
Formato
Adobe PDF
|
189.01 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris