Anticipating today’s theses that see metaphor as a tool of thought as well as of language, Proust does not consider metaphor as a mere substitute for a literal term, as a stylistic artifice designed to embellish discourse, but assigns it a cognitive function. For Proust, metaphor allows us to discern new relationships between things, to make not only two terms but also two conceptual realms interact. Moreover, by making us know one thing through another, metaphor implies a new vision capable of grasping the continuous transformations of the sensible world. It is precisely the theme of vision that is at the centre of the famous descrip- tion of an imaginary painting, Elstir’s Le Port de Carquethuit, in In the Shadow of Young Girls in Flower. In this contribution, we will see the complex tension between word and image that runs through this description, during which Proust enunciates his own conception of metaphor as a metamorphosis of the things represented. By using the rhetoric of ekphrasis in an original way, Proust does not merely translate a pictorial work of art into literary terms, but establishes a recursiveness between the verbal and the visual, between the metaphor of painting and the painting of metaphor, from which emerges the open-ended and always- in-progress character of metaphorical truth, as a truth inseparable from otherness, contradiction and hybridity between heterogeneous elements. In this way, Proust also anticipates the important reflection conducted today on both visual metaphors and the icastic character of verbal metaphors themselves.

Anticipando le tesi odierne che scorgono nella metafora uno strumento del pensiero oltre che del linguaggio, Proust non considera la metafora come il semplice sostituto di un termine letterale, come un artificio stilistico volto ad abbellire il discorso, ma le assegna una funzione conoscitiva. Per Proust, la metafora ci permette di scorgere nuovi rapporti tra le cose, di far interagire non solo due termini ma anche due regni concettuali. Inoltre, facendoci conoscere una cosa attraverso un'altra, la metafora implica una nuova visione in grado di afferrare le continue trasformazioni del mondo sensibile. Proprio il tema della visione è al centro della celebre descrizione di un quadro immaginario, Le Port de Carquethuit di Elstir, in All’ombra delle fanciulle in fiore. Nel presente contributo, vedremo la complessa tensione tra parola e immagine che attraversa tale descrizione, durante la quale Proust enuncia la propria concezione della metafora come metamorfosi delle cose rappresentate. Utilizzando in maniera originale la retorica dell'ekphrasis, Proust non si limita a tradurre in termini letterari un'opera d'arte pittorica, ma istituisce una ricorsività tra verbale e visivo, tra metafora della pittura e pittura della metafora dalla quale emerge il carattere aperto e sempre in fieri della verità metaforica, in quanto verità inseparabile dall'alterità, dalla contraddizione e dall'ibridazione fra elementi eterogenei. In tal modo, Proust anticipa anche l'importante riflessione condotta oggi sia sulle metafore visive che sul carattere icastico delle stesse metafore verbali.

Tra parola e immagine. La teoria proustiana della metafora conoscitiva / Contini, Annamaria. - In: ESTETICA. STUDI E RICERCHE. - ISSN 2039-6635. - XIII:1(2023), pp. 59-72. [10.14648/107070]

Tra parola e immagine. La teoria proustiana della metafora conoscitiva

Contini, Annamaria
2023

Abstract

Anticipating today’s theses that see metaphor as a tool of thought as well as of language, Proust does not consider metaphor as a mere substitute for a literal term, as a stylistic artifice designed to embellish discourse, but assigns it a cognitive function. For Proust, metaphor allows us to discern new relationships between things, to make not only two terms but also two conceptual realms interact. Moreover, by making us know one thing through another, metaphor implies a new vision capable of grasping the continuous transformations of the sensible world. It is precisely the theme of vision that is at the centre of the famous descrip- tion of an imaginary painting, Elstir’s Le Port de Carquethuit, in In the Shadow of Young Girls in Flower. In this contribution, we will see the complex tension between word and image that runs through this description, during which Proust enunciates his own conception of metaphor as a metamorphosis of the things represented. By using the rhetoric of ekphrasis in an original way, Proust does not merely translate a pictorial work of art into literary terms, but establishes a recursiveness between the verbal and the visual, between the metaphor of painting and the painting of metaphor, from which emerges the open-ended and always- in-progress character of metaphorical truth, as a truth inseparable from otherness, contradiction and hybridity between heterogeneous elements. In this way, Proust also anticipates the important reflection conducted today on both visual metaphors and the icastic character of verbal metaphors themselves.
2023
XIII
1
59
72
Tra parola e immagine. La teoria proustiana della metafora conoscitiva / Contini, Annamaria. - In: ESTETICA. STUDI E RICERCHE. - ISSN 2039-6635. - XIII:1(2023), pp. 59-72. [10.14648/107070]
Contini, Annamaria
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