Schools, especially primary and pre-primary ones, are places where adults coming from different paths of life and with diverse interests, meet. These interactions can become opportunities to build ties and a shared educational project. The covid 19 emergency has highlighted deep differences among relational contexts. These ties, where they existed, have proven crucial to support families under stress and for the community’s wider wellbeing. Organizational and value frameworks lead to distinct opportunities to meet and exchange, producing peculiar “relational landscapes” (Edwards et al., 1998). Building strong although compartmentalized ties, around the school contexts, can make the difference in family lives, both in terms of social capital accumulation and support to parenthood (Small, 2009). Researchers have analyzed the impact of social capital on learning and pupils, but has rarely studied the consequences of building meaningful relations for adults and the wider social context (Bartee, 2019). While it is safe to assume that organizational processes, pedagogical documentation, open dialogues in the classrooms (Carr, 2012), have a strong impact on expanding families’ networks, leading to the deconstruction of biases and non-homophilic ties creation, the reasons for these outcomes need to be further investigated (Flecha, 2014) Literature on social capital and educational community, focus groups with key witnesses, observations carried out during the FaCE project (Becoming educational communities–Reggio Children Foundation), and an ongoing outdoor education project (in a Reggio Emilia primary school), have paved the way to a qualitative analysis and the designing of a survey on the connections between participation, sense of community (Mannarini, 2016) and families’ social capital. This presentation will present observations and surveys preliminary results. Answers were collected among families and school staff of one state primary and pre-primary institution and two catholic pre-primary schools, all based in Reggio Emilia. The research will shape pilot activities, to be carried out during next school years, involving school staff, students, and parents, aiming at influencing relational environment, by triggering common reflexive processes (Dahlberg, Moss, & Pence, 2007).
La scuola, in particolare le scuole dell’infanzia e primarie, sono luoghi di incontro di adulti di provenienze e interessi diversi. Questi incontri possono diventare occasioni di conoscenza, creazione di legami, costruzione di un progetto educativo condiviso. L’emergenza pandemica ha messo in evidenza ancora di più le differenze tra contesti relazionali e quanto questi legami possano fare la differenza in termini non solo di sostegno alle famiglie fragili, ma di benessere complessivo di una comunità. Quadri organizzativi e valoriali diversi offrono occasioni di conoscenza e scambio diverse, che a loro volta producono relazioni e “paesaggi relazionali” diversi (Edwards et al., 1998). La costruzione, attorno al contesto scolastico, di legami forti ancorché compartimentalizzati, può fare la differenza nella vita delle famiglie, in termini di costruzione di capitale sociale e sostegno alla genitorialità (Small, 2009). La letteratura si è spesso concentrata sull’effetto del capitale sociale delle istituzioni scolastiche sugli apprendimenti, ma ha raramente affrontato le conseguenze della costruzione di relazioni significative per gli adulti ed il contesto sociale allargato (Bartee, 2019). E’ presumibile che i processi organizzativi, la documentazione pedagogica, la costruzioni di dialoghi all’interno delle classi e delle sezioni abbia un impatto forte nella strutturazione di queste relazioni tra famiglie e che si allarghino nel tempo e nello spazio, arrivando a scardinare pregiudizi e creando relazioni tra non omofili, ma i meccanismi per cui questo potrebbe avvenire non sono stati sufficientemente indagati. (Flecha, 2014) La letteratura sul capitale sociale e la comunità educante, focus group con testimoni privilegiati, le osservazioni svolte durante le attività e progettazioni di FaCE (Farsi Comunità Educanti – Fondazione Reggio Children), e di un progetto outdoor che si sta svolgendo, in piena pandemia, in un istituto comprensivo di Reggio Emilia, formano oggetto di analisi e la base per la costruzione di un questionario che analizza il legame tra partecipazione, senso di comunità (Mannarini, 2016) e capitale sociale delle famiglie. Il contributo analizzerà: i risultati preliminari delle osservazioni e del questionario somministrato a famiglie e personale scolastico di un istituto comprensivo di Reggio Emilia e di due scuole dell’infanzia FISM. Da questa analisi si tracceranno ipotesi di attività pilota, da svolgere nel corso del prossimo anno scolastico, coinvolgendo il personale della scuola, studenti e genitori, per andare ad incidere sul clima relazionale, innescando processi riflessivi comuni (Dahlberg, Moss, & Pence, 2007).
Da luogo di incontro a comunità educante: il ruolo della scuola oltre la pandemia / Landi, L.. - (2021), pp. 71-80. (Intervento presentato al convegno Pedagogia e politica, in occasione dei 100 anni dalla nascita di Paulo Freire tenutosi a L'Aquila nel 24-25 giugno).
Da luogo di incontro a comunità educante: il ruolo della scuola oltre la pandemia
Landi, L.
2021
Abstract
Schools, especially primary and pre-primary ones, are places where adults coming from different paths of life and with diverse interests, meet. These interactions can become opportunities to build ties and a shared educational project. The covid 19 emergency has highlighted deep differences among relational contexts. These ties, where they existed, have proven crucial to support families under stress and for the community’s wider wellbeing. Organizational and value frameworks lead to distinct opportunities to meet and exchange, producing peculiar “relational landscapes” (Edwards et al., 1998). Building strong although compartmentalized ties, around the school contexts, can make the difference in family lives, both in terms of social capital accumulation and support to parenthood (Small, 2009). Researchers have analyzed the impact of social capital on learning and pupils, but has rarely studied the consequences of building meaningful relations for adults and the wider social context (Bartee, 2019). While it is safe to assume that organizational processes, pedagogical documentation, open dialogues in the classrooms (Carr, 2012), have a strong impact on expanding families’ networks, leading to the deconstruction of biases and non-homophilic ties creation, the reasons for these outcomes need to be further investigated (Flecha, 2014) Literature on social capital and educational community, focus groups with key witnesses, observations carried out during the FaCE project (Becoming educational communities–Reggio Children Foundation), and an ongoing outdoor education project (in a Reggio Emilia primary school), have paved the way to a qualitative analysis and the designing of a survey on the connections between participation, sense of community (Mannarini, 2016) and families’ social capital. This presentation will present observations and surveys preliminary results. Answers were collected among families and school staff of one state primary and pre-primary institution and two catholic pre-primary schools, all based in Reggio Emilia. The research will shape pilot activities, to be carried out during next school years, involving school staff, students, and parents, aiming at influencing relational environment, by triggering common reflexive processes (Dahlberg, Moss, & Pence, 2007).File | Dimensione | Formato | |
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