The choice of the theory which combines both the educational approach and the evolutive approach assures a prospective that takes into consideration the individual, contextual and social importances within which the dynamics of the critical state and relational complexity belong. The convergences of explanatory concepts of recent relational theories outline an idea of relationship in which the qualitative importance ensures a virtuous circularity between relationshipsdevelopment- learning achievement – well being. Such a proposition of a study training course for teachers means that those teachers would again have a pedagogic task contrary to the “delegate to the expert” criteria or the disengagement principle, bringing attention not only to the “problem student”.
ABSTRACT La scelta di un modello che integri l’approccio educativo con quello evolutivo garantisce una prospettiva che contempla le dimensioni individuali e quelle contestuali e sociali entro le quali inscrivere le dinamiche di criticità e complessità relazionale. Le convergenze dei concetti esplicativi di modelli relazionali recenti delineano un’idea di relazione nella quale la dimensione qualitativa garantisce una circolarità virtuosa tra relazioni-sviluppo-apprendimento- salute. L’ipotesi di un percorso di formazione “relazionale” per i docenti restituisce loro la titolarità di un compito pedagogico contro la logica della “delega all’esperto” o del disimpegno, gettando lo sguardo oltre l’“alunno-problema”.
Le dimensioni implicite e affettive nelle relazioni a scuola e il successo scolastico / Damiani, P. - In: FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. - ISSN 1973-4778. - Volume n. 2/2011:(2011), pp. 77-89.
Le dimensioni implicite e affettive nelle relazioni a scuola e il successo scolastico.
Damiani P
2011
Abstract
The choice of the theory which combines both the educational approach and the evolutive approach assures a prospective that takes into consideration the individual, contextual and social importances within which the dynamics of the critical state and relational complexity belong. The convergences of explanatory concepts of recent relational theories outline an idea of relationship in which the qualitative importance ensures a virtuous circularity between relationshipsdevelopment- learning achievement – well being. Such a proposition of a study training course for teachers means that those teachers would again have a pedagogic task contrary to the “delegate to the expert” criteria or the disengagement principle, bringing attention not only to the “problem student”.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Damiani Dimensioni Implicite e successo scolastico.pdf
Accesso riservato
Dimensione
94.08 kB
Formato
Adobe PDF
|
94.08 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris