Emerging educational and development priorities highlight the need to improve the quality of educational services. Recent scientific discoveries and research in education and didactics do not always guarantee valid and systematic changes in the daily practices of teachers and educators, able to authentically improve children’s development and learning process, also in terms of prevention of certain neurodevelopmental disorders and discomforts.For these reasons, a research was undertaken for developing a longitudinal curriculum model (0-14 years), starting from the transdisciplinary ECS (Embodied Cognitive Science) paradigm, and two pilot, multi-year experiences were carried out.The outcomes obtained so far are encouraging, both for research products and for stakeholders’ satisfaction.

Le priorità educative ed evolutive emergenti evidenziano la necessità di migliorare la qualità dei servizi per l’infanzia e degli istituti scolastici. Le recenti scoperte scientifiche e le ricerche in campo educativo e didattico non sempre attivano cambiamenti validi e sistematici nelle pratiche quotidiane di docenti ed educatori, in grado di migliorare autenticamente lo sviluppo e l’apprendimento di tutti i bambini, anche in termini di prevenzione di alcuni disturbi del neurosviluppo e disagi socio-relazionali. È stata pertanto avviata una ricerca per l’elaborazione di un modello di curriculo longitudinale (0-14 anni), a partire dal paradigma transdisciplinare dell’ECS (Embodied Cognitive Science), e sono state condotte due esperienze pilota pluriennali. I risultati ottenuti finora sono incoraggianti, sia in termini di prodotti di ricerca sia di soddisfazione degli stakeholder.

Educational ECS. Un approccio “embodied cognitive” per le scuole / Damiani, P; Gomez Paloma, F. - In: GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA. - ISSN 2038-9744. - Anno XI n. 21:(2018), pp. 73-82.

Educational ECS. Un approccio “embodied cognitive” per le scuole

Damiani P;
2018

Abstract

Emerging educational and development priorities highlight the need to improve the quality of educational services. Recent scientific discoveries and research in education and didactics do not always guarantee valid and systematic changes in the daily practices of teachers and educators, able to authentically improve children’s development and learning process, also in terms of prevention of certain neurodevelopmental disorders and discomforts.For these reasons, a research was undertaken for developing a longitudinal curriculum model (0-14 years), starting from the transdisciplinary ECS (Embodied Cognitive Science) paradigm, and two pilot, multi-year experiences were carried out.The outcomes obtained so far are encouraging, both for research products and for stakeholders’ satisfaction.
2018
Anno XI n. 21
73
82
Educational ECS. Un approccio “embodied cognitive” per le scuole / Damiani, P; Gomez Paloma, F. - In: GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA. - ISSN 2038-9744. - Anno XI n. 21:(2018), pp. 73-82.
Damiani, P; Gomez Paloma, F
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
SIRD 2018_damiani_gomezpaloma.pdf

Accesso riservato

Dimensione 648.21 kB
Formato Adobe PDF
648.21 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1258893
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact