Emerging educational and development priorities highlight the need to improve the quality of educational services. Recent scientific discoveries and research in education and didactics do not always guarantee valid and systematic changes in the daily practices of teachers and educators, able to authentically improve children’s development and learning process, also in terms of prevention of certain neurodevelopmental disorders and discomforts.For these reasons, a research was undertaken for developing a longitudinal curriculum model (0-14 years), starting from the transdisciplinary ECS (Embodied Cognitive Science) paradigm, and two pilot, multi-year experiences were carried out.The outcomes obtained so far are encouraging, both for research products and for stakeholders’ satisfaction.
Le priorità educative ed evolutive emergenti evidenziano la necessità di migliorare la qualità dei servizi per l’infanzia e degli istituti scolastici. Le recenti scoperte scientifiche e le ricerche in campo educativo e didattico non sempre attivano cambiamenti validi e sistematici nelle pratiche quotidiane di docenti ed educatori, in grado di migliorare autenticamente lo sviluppo e l’apprendimento di tutti i bambini, anche in termini di prevenzione di alcuni disturbi del neurosviluppo e disagi socio-relazionali. È stata pertanto avviata una ricerca per l’elaborazione di un modello di curriculo longitudinale (0-14 anni), a partire dal paradigma transdisciplinare dell’ECS (Embodied Cognitive Science), e sono state condotte due esperienze pilota pluriennali. I risultati ottenuti finora sono incoraggianti, sia in termini di prodotti di ricerca sia di soddisfazione degli stakeholder.
Educational ECS. Un approccio “embodied cognitive” per le scuole / Damiani, P; Gomez Paloma, F. - In: GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA. - ISSN 2038-9744. - Anno XI n. 21:(2018), pp. 73-82.
Educational ECS. Un approccio “embodied cognitive” per le scuole
Damiani P;
2018
Abstract
Emerging educational and development priorities highlight the need to improve the quality of educational services. Recent scientific discoveries and research in education and didactics do not always guarantee valid and systematic changes in the daily practices of teachers and educators, able to authentically improve children’s development and learning process, also in terms of prevention of certain neurodevelopmental disorders and discomforts.For these reasons, a research was undertaken for developing a longitudinal curriculum model (0-14 years), starting from the transdisciplinary ECS (Embodied Cognitive Science) paradigm, and two pilot, multi-year experiences were carried out.The outcomes obtained so far are encouraging, both for research products and for stakeholders’ satisfaction.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
SIRD 2018_damiani_gomezpaloma.pdf
Accesso riservato
Dimensione
648.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
648.21 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris




