This research deals with the issue of the in-pairs-structures in school learning processes, and in particular text comprehension and elaboration. The motivation lies mainly in the urgency to identify intervention strategies to improve reading comprehension, given the outcomes of Italian students in reading comprehension, and in the fact that the in-pairs collaboration offers specific potential related to the group, in sustainable class management. To deepen the subject, a survey of international literature was first conducted; some recurring contexts were outlined in which the in pairs-structure has been treated in a specific way. The couple is considered in four main paths of research: i) an initial stage (or an intermediate step) for the practice of more complex cooperative models; ii) one of the ways in which mutual teaching and tutoring are practiced; iii) as a strategy to facilitate communication between pupils in second language learning contexts; iv) one of the ways in which the learning of academic material is supported among university students. An extensive survey was then conducted on textbooks and handbooks used by teachers to obtain indirect information on peer work practices in the classrooms. Subsequently, the research papers that involved experimented in-pair work on reading comprehension and that have obtained promising results were deepened, among which was the Reciprocal Teaching protocol, developed for a national research S.Ap.I.E. (Calvani, A. Chiappetta Cayola, L., 2019). An experimental program was designed and set up to identify methods and procedures implemented in the in-pair interactions in classes, keeping constant the protocol and the succession of activities proposed by the S.Ap.I.E. Reciprocal Teaching protocol. The goal was to observe what happens in the verbalization of the students if one of the two pupils plays the role of tutor, alternating with the partner (tutor-tutee pair), or if the requests for the material are tackled jointly (joint pair, with no roles). A quasi-experimental research was therefore conducted, with systematic observation of the interactions of some students’ pairs. The interactions, accurately recorded and transcribed, were treated with quantitative and qualitative analysis. The main outcomes of the research is the documentation of the thought processes "typical of the aware reader" that literature ascribes to the work in pairs in reading comprehension: the intensity of involvement in the task, and the productivity of certain phases of the task (in particular writing). The quantitative analysis also highlighted the distinctive characteristics of the interactions in the two modes: tutor-tutee pairs and the joint pairs. Each interaction has been categorized by identifying interventions of three types: cognitive (text-focused and assignment-focused), regulative and affective. The data show that the situations where the pair work jointly on the task allows a wider and more active participation focused on the text.
Il presente lavoro affronta il tema dell’organizzazione didattica a coppie nei processi di apprendimento scolastico, e in modo particolare nell’elaborazione e comprensione dei testi. Le ragioni risiedono principalmente nell’urgenza di individuare strategie di intervento per migliorare la comprensione dei testi, vista la criticità della situazione italiana, e nel fatto che la coppia offra potenzialità specifiche rispetto al gruppo e sostenibili nella gestione della classe. Per approfondire l’argomento, si è affrontata dapprima una ricognizione della letteratura internazionale e si sono delineati alcuni contesti ricorrenti in cui sono state realizzate ricerche sul lavoro a coppie. Sono emersi quattro filoni di ricerca principali: la coppia è considerata uno stadio iniziale o un passaggio intermedio per la pratica di modelli cooperativi più complessi, o una delle modalità in cui si pratica l’insegnamento reciproco e tutoriale, o una strategia per agevolare la comunicazione tra gli alunni nei contesti di insegnamento di una seconda lingua, o una delle modalità con cui viene sostenuto l’apprendimento di materiale accademico tra gli studenti universitari. È stata poi condotta un’ampia indagine su libri di testo e sussidi utilizzati dagli insegnanti per ricavare informazioni indirette sulle pratiche di lavoro tra pari. In seguito, sono state approfondite le ricerche che hanno sperimentato il lavoro in coppia nei processi di comprensione e che hanno ottenuto risultati promettenti, tra cui il protocollo Reciprocal Teaching messo a punto nel corso di una ricerca nazionale S.Ap.I.E. (Calvani, A. Chiappetta Cayola, L., 2019). Per individuare modalità e procedure realizzate nell’interazione di coppia “in classe” è stato progettato e allestito un programma sperimentale, tenendo costanti il materiale di riferimento e la successione delle attività proposte dal protocollo S.Ap.I.E. Reciprocal Teaching, e di osservare cosa succede nella verbalizzazione degli allievi se uno dei due elementi ricopre il ruolo di tutor, alternandosi con il compagno (coppia tutoriale), oppure se le richieste del materiale vengono affrontate congiuntamente (coppia congiunta). Si è condotta pertanto una ricerca quasi-sperimentale, con osservazione sistematica delle interazioni di alcune coppie di allievi. Le interazioni, registrate e trascritte fedelmente, sono state trattate con analisi quantitative e qualitative. Gli esiti principali sono la documentazione dei processi di pensiero “tipici del lettore consapevole” che la letteratura ascrive al lavoro in coppia, l’intensità del coinvolgimento nel compito, e la produttività di alcune fasi del compito (in particolare la scrittura). L’analisi quantitativa ha messo in luce, inoltre, le caratteristiche distintive delle interazioni nelle due modalità: tutoriale e congiunta. Ogni interazione è stata categorizzata individuando interventi di tre tipi: cognitivi (centrati sui testi e sulle consegne), regolativi ed affettivi. I dati evidenziano che la richiesta di un’elaborazione congiunta consente alla coppia una partecipazione attiva più ampia e concentrata sul testo.
LAVORARE A COPPIE NELLA COMPRENSIONE DEL TESTO. MODELLI DI RIFERIMENTO E REALIZZAZIONI DIDATTICHE / Agnese Vezzani , 2021 Feb 25. 33. ciclo, Anno Accademico 2019/2020.
LAVORARE A COPPIE NELLA COMPRENSIONE DEL TESTO. MODELLI DI RIFERIMENTO E REALIZZAZIONI DIDATTICHE.
VEZZANI, AGNESE
2021
Abstract
This research deals with the issue of the in-pairs-structures in school learning processes, and in particular text comprehension and elaboration. The motivation lies mainly in the urgency to identify intervention strategies to improve reading comprehension, given the outcomes of Italian students in reading comprehension, and in the fact that the in-pairs collaboration offers specific potential related to the group, in sustainable class management. To deepen the subject, a survey of international literature was first conducted; some recurring contexts were outlined in which the in pairs-structure has been treated in a specific way. The couple is considered in four main paths of research: i) an initial stage (or an intermediate step) for the practice of more complex cooperative models; ii) one of the ways in which mutual teaching and tutoring are practiced; iii) as a strategy to facilitate communication between pupils in second language learning contexts; iv) one of the ways in which the learning of academic material is supported among university students. An extensive survey was then conducted on textbooks and handbooks used by teachers to obtain indirect information on peer work practices in the classrooms. Subsequently, the research papers that involved experimented in-pair work on reading comprehension and that have obtained promising results were deepened, among which was the Reciprocal Teaching protocol, developed for a national research S.Ap.I.E. (Calvani, A. Chiappetta Cayola, L., 2019). An experimental program was designed and set up to identify methods and procedures implemented in the in-pair interactions in classes, keeping constant the protocol and the succession of activities proposed by the S.Ap.I.E. Reciprocal Teaching protocol. The goal was to observe what happens in the verbalization of the students if one of the two pupils plays the role of tutor, alternating with the partner (tutor-tutee pair), or if the requests for the material are tackled jointly (joint pair, with no roles). A quasi-experimental research was therefore conducted, with systematic observation of the interactions of some students’ pairs. The interactions, accurately recorded and transcribed, were treated with quantitative and qualitative analysis. The main outcomes of the research is the documentation of the thought processes "typical of the aware reader" that literature ascribes to the work in pairs in reading comprehension: the intensity of involvement in the task, and the productivity of certain phases of the task (in particular writing). The quantitative analysis also highlighted the distinctive characteristics of the interactions in the two modes: tutor-tutee pairs and the joint pairs. Each interaction has been categorized by identifying interventions of three types: cognitive (text-focused and assignment-focused), regulative and affective. The data show that the situations where the pair work jointly on the task allows a wider and more active participation focused on the text.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TESI DEFINITIVA VEZZANI AGNESE_LAVORARE A COPPIE NELLA COMPRENSIONE DEL TESTO.pdf
Open Access dal 26/02/2024
Descrizione: LAVORARE A COPPIE NELLA COMPRENSIONE DEL TESTO. MODELLI DI RIFERIMENTO E REALIZZAZIONI DIDATTICHE
Tipologia:
Tesi di dottorato
Dimensione
2.78 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.78 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris