The “Didattica per competenze (Competency based learning and teaching)” project, activated at the University of Modena and Reggio Emilia for the 2016-2018 three-year period, starts from the reflection on the acquisition of soft skills in the academic context and is based on the hypothesis that the rethinking of teaching strategies can successfully influence the development of soft skills by the students. It consists of two main actions: 1. the training of professors and tutors that chose the target skills (team working and problem solving) and the teaching methodology (Team- Based learning) to use for redesigning the structure of their own courses; 2. the measurement of the soft skills of the students attending the experimental courses and those identified as control group. In the second year of the project the experimentation involved 16 courses for the experimental group and 14 for the control group (about 1800 students); in the third one, 12 new teachers joined the experimental actions. In the project the processes related to evaluation and assessment concerned three fields: assessment in classroom; evaluation of the procedure through the use of questionnaires and focus groups for the detection of the opinions of teachers and students involved; measurement of soft skills with entry and exit tests for control and experimental groups. This paper regards the last of the three processes just described. From the first analysis of the collected data, we can observe a variation of the scores obtained in the two tests by the students. If you categorize the results in relation to the level of competence measured at the beginning, you see that the most significant improvements concern the students with lower scores in the entry test and that when the level measured in the entry test increases, the variation decreases until it becomes negative.
Il progetto Didattica per competenze, attivato presso l’Università di Modena e Reggio Emilia nel triennio 2016-2018, nasce dalla riflessione sullo sviluppo delle competenze trasversali in ambito accademico e si basa sull’ipotesi che il ripensamento delle strategie didattiche possa influenzare l’acquisizione di soft skills da parte degli studenti. Le principali azioni progettuali possono essere così raggruppate: 1. la formazione dei docenti e dei tutor, la scelta delle competenze bersaglio (team working e problem solving), l’individuazione della metodologia (Team-Based Learning, TBL) per la riprogettazione didattica degli insegnamenti, la messa a punto del disegno della ricerca; 2. la rilevazione delle competenze (iniziali e finali) degli studenti frequentanti gli insegnamenti sottoposti a riprogettazione e di quelli individuati come gruppo di controllo. La sperimentazione, iniziata nel secondo anno del progetto, ha coinvolto 16 insegnamenti per il gruppo sperimentale (GS) e 14 per il gruppo di controllo (GC), per un totale di circa 1800 studenti; nel terzo anno 12 nuovi docenti hanno aderito alla sperimentazione. I processi valutativi attivati hanno riguardato tre ambiti: valutazione degli apprendimenti nelle attività didattiche (TBL); valutazione di sistema attraverso la somministrazione di questionari e la realizzazione di focus group per la rilevazione delle opinioni degli attori coinvolti; misurazione delle competenze trasversali con pre-test e post-test per gruppo speri- mentale e gruppo di controllo. Oggetto del presente contributo è l’ultimo dei tre processi descritti. Dal confronto dei dati raccolti nel pre-test e nel post-test si rileva una variazione positiva. Se si categorizzano i risultati in relazione al livello di competenza posseduta in ingresso dagli studenti, appare evidente che i miglioramenti più rilevanti riguardano gli studenti che nel pre-test hanno mostrato un livello di competenza più basso e che con l’aumentare del loro livello di competenza la variazione positiva diminuisce fino a diventare negativa per quelli che in ingresso avevano le competenze più elevate.
Valutazione e soft skills nella didattica universitaria / DE SANTIS, Annamaria; Sannicandro, Katia; Bellini, Claudia; Cecconi, Luciano; Minerva, Tommaso. - (2019), pp. 493-502.
Valutazione e soft skills nella didattica universitaria
Annamaria De Santis;Katia Sannicandro;Claudia Bellini;Luciano Cecconi;Tommaso Minerva
2019
Abstract
The “Didattica per competenze (Competency based learning and teaching)” project, activated at the University of Modena and Reggio Emilia for the 2016-2018 three-year period, starts from the reflection on the acquisition of soft skills in the academic context and is based on the hypothesis that the rethinking of teaching strategies can successfully influence the development of soft skills by the students. It consists of two main actions: 1. the training of professors and tutors that chose the target skills (team working and problem solving) and the teaching methodology (Team- Based learning) to use for redesigning the structure of their own courses; 2. the measurement of the soft skills of the students attending the experimental courses and those identified as control group. In the second year of the project the experimentation involved 16 courses for the experimental group and 14 for the control group (about 1800 students); in the third one, 12 new teachers joined the experimental actions. In the project the processes related to evaluation and assessment concerned three fields: assessment in classroom; evaluation of the procedure through the use of questionnaires and focus groups for the detection of the opinions of teachers and students involved; measurement of soft skills with entry and exit tests for control and experimental groups. This paper regards the last of the three processes just described. From the first analysis of the collected data, we can observe a variation of the scores obtained in the two tests by the students. If you categorize the results in relation to the level of competence measured at the beginning, you see that the most significant improvements concern the students with lower scores in the entry test and that when the level measured in the entry test increases, the variation decreases until it becomes negative.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2019_DeSantis_Valutazione_SoftSkills.pdf
Open access
Tipologia:
Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
339.5 kB
Formato
Adobe PDF
|
339.5 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris