My presentation deals with the use of arithmetic artefactsi in early years for the purpose of counting, representing whole numbers and making calculations. In most countries simple arithmetic activities have been carried on for millennia by means of concrete artefacts, which, in some sense, embody mathematics knowledge. Yet it is not enough to offer them to students to be sure that students will reconstruct the expected arithmetic meanings. In this presentation I shall introduce examples of arithmetic artefacts within the theoretical framework of semiotic mediation after a Vygotskian approach. This allows, on the one hand, to analyse the semiotic potential of each of the artefacts and, on the other hand, to design effective activities to propose in the mathematics classroom under the teacher’s guidance. A discussion of the issue of cultural transposition is appended.
The Use of Artefacts for Calculation: a Semiotic Approach / Bartolini, Maria Giuseppina. - STAMPA. - (2015), pp. 5-21. ((Intervento presentato al convegno Hong Kong Mathematics Education Conference 2015 tenutosi a Hong Kong nel 9-10 June 2015.
Data di pubblicazione: | 2015 | |
Titolo: | The Use of Artefacts for Calculation: a Semiotic Approach | |
Autore/i: | Bartolini, Maria Giuseppina | |
Autore/i UNIMORE: | ||
Nome del convegno: | Hong Kong Mathematics Education Conference 2015 | |
Luogo del convegno: | Hong Kong | |
Data del convegno: | 9-10 June 2015 | |
Pagina iniziale: | 5 | |
Pagina finale: | 21 | |
Citazione: | The Use of Artefacts for Calculation: a Semiotic Approach / Bartolini, Maria Giuseppina. - STAMPA. - (2015), pp. 5-21. ((Intervento presentato al convegno Hong Kong Mathematics Education Conference 2015 tenutosi a Hong Kong nel 9-10 June 2015. | |
Tipologia | Relazione in Atti di Convegno |
File in questo prodotto:
File | Descrizione | Tipologia | |
---|---|---|---|
Bartolini_HK_1_final_April30.pdf | articolo principale | Pre-print dell'autore (bozza pre referaggio) | Open Access Visualizza/Apri |
Bartolini Use1072252_3.pdf | Versione dell'editore (versione pubblicata) | Open Access Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris