The contribution, within a framework of Critical Pedagogy, investigates Cesare Luporini’s role in problematizing the notion of “human essence” within historical materialism, through the analysis of Marx’s Sixth Thesis on Feuerbach. This thesis, by decentering the subject from an abstract human nature to the totality of social relations, allows for a rearticulation of the theme of humanism and an exploration of teleology, intersubjectivity, and historicism within pedagogical discourse. Three key conceptual nodes are examined: the confrontation between Luporini and Althusser, who emphasizes the practical rather than epistemic nature of the relationship between “human essence” and social relations; a transindividual rereading that situates subjects within a complex relational process; and, finally, the pedagogical implications of this perspective, framed as a critique of humanism and his-toricism and as a deconstruction of the ideological deadlocks embedded in the notion of the ‘subject’.
Il contributo, entro una cornice di Pedagogia critica, indaga il ruolo di Cesare Luporini nella problematizzazione dell’«essenza umana» nel materialismo storico, attraverso la VI Tesi su Feuerbach. Questa tesi, nel decentramento anti-essenzialista del soggetto da una natura astratta alla totalità dei rapporti sociali, consente di articolare il tema dell’umanesimo e di esplorare finalismo, intersoggettività e storicismo nel discorso pedagogico. Si articolano tre snodi concettuali: il confronto tra Luporini e Althusser, il quale insiste sulla natura pratica, non solo conoscitiva, del rapporto tra “essenza umana” e relazioni sociali; una rilettura transindividuale che concepisce i soggetti entro un complesso processo relazionale; infine, le implicazioni pedagogiche di tale prospettiva, in chiave di critica a umanesimo e storicismo e di decostruzione delle secche ideologiche connesse alla nozione di ‘soggetto’.
Questione dell’«essenza umana» e processi di soggettivazione. Cesare Luporini e la VI Tesi su Feuerbach: appunti di Pedagogia critica / D'Antone, Alessandro. - In: STUDIUM EDUCATIONIS. - ISSN 2035-844X. - XXVI:1(2025), pp. 5-15.
Questione dell’«essenza umana» e processi di soggettivazione. Cesare Luporini e la VI Tesi su Feuerbach: appunti di Pedagogia critica
Alessandro D'Antone
2025
Abstract
The contribution, within a framework of Critical Pedagogy, investigates Cesare Luporini’s role in problematizing the notion of “human essence” within historical materialism, through the analysis of Marx’s Sixth Thesis on Feuerbach. This thesis, by decentering the subject from an abstract human nature to the totality of social relations, allows for a rearticulation of the theme of humanism and an exploration of teleology, intersubjectivity, and historicism within pedagogical discourse. Three key conceptual nodes are examined: the confrontation between Luporini and Althusser, who emphasizes the practical rather than epistemic nature of the relationship between “human essence” and social relations; a transindividual rereading that situates subjects within a complex relational process; and, finally, the pedagogical implications of this perspective, framed as a critique of humanism and his-toricism and as a deconstruction of the ideological deadlocks embedded in the notion of the ‘subject’.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
D’Antone_SE_1 2025_Luporini.pdf
Open access
Descrizione: D’Antone_SE_1 2025_Luporini
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
508.94 kB
Formato
Adobe PDF
|
508.94 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris




