The objective of this study is to examine the subject of teacher training, with a particular emphasis on the role of ethics in this process. The paper presents the findings of a qualitative study on the relationship between education and ethics, beginning with early childhood education within the framework of the ethical-social curriculum. It proposes the integration of ethics-focused training modules. It is proposed that these modules be incorporated into the academic curriculum and into the scope of in-service training. In this regard, the study advocates for the division of teacher training - both for future and current educators - into three key dimensions: pedagogical, disciplinary, and ethical. This approach includes the implementation of educational supervision and the development of communities of thought.
Il presente contributo intende indagare il tema della formazione, iniziale e in servizio, degli insegnanti puntando l'attenzione sul ruolo giocato, in essa, dalla dimensione etica. A fronte dei risultati emergenti in una ricerca qualitativa sul rapporto tra educazione ed etica a partire dalla scuola dell'infanzia, nell'ambito del curricolo etico-sociale, si intende avanzare la proposta di integrazione, nel contesto accademico, per quanto riguarda la formazione iniziale, e nell'ambito della formazione in servizio, di proposte formative rivolte al personale docente che coinvolgano intenzionalmente la sfera etica. In tal senso, si intende proporre una suddivisione della formazione dei futuri e degli attuali docenti secondo la tripartizione: pedagogica, disciplinare, etica, anche attraverso strutture di supervisione educativa e la costruzione di comunità di pensiero.
La dimensione etica come elemento centrale nella formazione iniziale e in servizio degli insegnanti / Iori, Marco. - In: NUOVA SECONDARIA. - ISSN 1828-4582. - 10:(2025), pp. 203-209.
La dimensione etica come elemento centrale nella formazione iniziale e in servizio degli insegnanti
Marco Iori
2025
Abstract
The objective of this study is to examine the subject of teacher training, with a particular emphasis on the role of ethics in this process. The paper presents the findings of a qualitative study on the relationship between education and ethics, beginning with early childhood education within the framework of the ethical-social curriculum. It proposes the integration of ethics-focused training modules. It is proposed that these modules be incorporated into the academic curriculum and into the scope of in-service training. In this regard, the study advocates for the division of teacher training - both for future and current educators - into three key dimensions: pedagogical, disciplinary, and ethical. This approach includes the implementation of educational supervision and the development of communities of thought.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
La dimensione etica come elemento centrale nella formazione iniziale e in servizio degli insegnanti.pdf
Accesso riservato
Descrizione: La dimensione etica come elemento centrale nella formazione iniziale e in servizio degli insegnanti
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
3.54 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.54 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris




