This article introduces a database designed to evaluate students’ public speaking proficiency at the University of Modena and Reggio Emilia: “La comunicazione accademica studentesca orale in LS (tedesco), L1 italiano” (Academic student oral communication in FL German, L1 Italian). Central to the project is the collection of audio and video recordings capturing student presentations delivered in German L2, which will be inserted into the BAS CLARIN Repository (Bavarian Archive for Speech Signals, LMU Munich). The corpus consists of audio and video material and is currently being constructed through various transcription phases, with special emphasis on the tool OCTRA for orthographic transcription and lexical recognition. A longitudinal study utilizes a sub-corpus of paired video recordings of the same students, taken two years apart, revealing valuable insights into rhetorical speech effects. The analysis aims to track changes or improvements in speaking proficiency over time, highlighting the development or persistence of skills, and exploring differences between self-assessment and external evaluations. Additionally, the study will investigate differences in presentation styles and effectiveness between in-person and online settings. Key aspects under examination include overall impression, clarity, naturalness, perceived competence, and speaking style, based on phonetic features such as speed, pausing, articulation precision, variation, and emphasis.

Questo articolo presenta un database progettato per valutare la competenza nel parlare in pubblico degli studenti dell’Università di Modena e Reggio Emilia: "La comunicazione accademica studentesca orale in LS (tedesco), L1 italiano" (Comunicazione orale accademica degli studenti in lingua straniera tedesco, L1 italiano). Il fulcro del progetto è la raccolta di registrazioni audio e video di presentazioni tenute dagli studenti in tedesco L2, che saranno inserite nel BAS CLARIN Repository (Archivio Bavarese dei Segnali Vocali, LMU Monaco). Il corpus è composto da materiale audio e video ed è attualmente in fase di costruzione attraverso diversi livelli di trascrizione, con particolare attenzione all’uso dello strumento OCTRA per la trascrizione ortografica e il riconoscimento lessicale. Uno studio longitudinale utilizza un sotto-corpus di registrazioni video abbinate degli stessi studenti, effettuate a due anni di distanza, per ricavare preziose informazioni sugli effetti retorici del discorso. L'analisi mira a tracciare i cambiamenti o i miglioramenti nella competenza orale nel tempo, evidenziando lo sviluppo o la persistenza delle abilità e analizzando le differenze tra autovalutazione e valutazione esterna. Inoltre, lo studio esaminerà le differenze negli stili di presentazione e nell’efficacia della comunicazione tra il contesto in presenza e quello online. Gli aspetti chiave sotto esame includono l’impressione generale, la chiarezza, la naturalezza, la competenza percepita e lo stile comunicativo, basandosi su caratteristiche fonetiche quali velocità di eloquio, pause, precisione articolatoria, variazione ed enfasi.

Die Datenbank „Studentische Referate in der Fremdsprache Deutsch“ und ihre Anwendung in einer Pilotstudie zur rhetorischen Sprechwirkung / Kaunzner, Ulrike A.; Bardeck, Lisa. - In: LINGUE E LINGUAGGI. - ISSN 2239-0359. - 65:(2024), pp. 67-98. [10.1285/i22390359v65p67]

Die Datenbank „Studentische Referate in der Fremdsprache Deutsch“ und ihre Anwendung in einer Pilotstudie zur rhetorischen Sprechwirkung

Kaunzner, Ulrike A.;Bardeck, Lisa
2024

Abstract

This article introduces a database designed to evaluate students’ public speaking proficiency at the University of Modena and Reggio Emilia: “La comunicazione accademica studentesca orale in LS (tedesco), L1 italiano” (Academic student oral communication in FL German, L1 Italian). Central to the project is the collection of audio and video recordings capturing student presentations delivered in German L2, which will be inserted into the BAS CLARIN Repository (Bavarian Archive for Speech Signals, LMU Munich). The corpus consists of audio and video material and is currently being constructed through various transcription phases, with special emphasis on the tool OCTRA for orthographic transcription and lexical recognition. A longitudinal study utilizes a sub-corpus of paired video recordings of the same students, taken two years apart, revealing valuable insights into rhetorical speech effects. The analysis aims to track changes or improvements in speaking proficiency over time, highlighting the development or persistence of skills, and exploring differences between self-assessment and external evaluations. Additionally, the study will investigate differences in presentation styles and effectiveness between in-person and online settings. Key aspects under examination include overall impression, clarity, naturalness, perceived competence, and speaking style, based on phonetic features such as speed, pausing, articulation precision, variation, and emphasis.
2024
65
67
98
Die Datenbank „Studentische Referate in der Fremdsprache Deutsch“ und ihre Anwendung in einer Pilotstudie zur rhetorischen Sprechwirkung / Kaunzner, Ulrike A.; Bardeck, Lisa. - In: LINGUE E LINGUAGGI. - ISSN 2239-0359. - 65:(2024), pp. 67-98. [10.1285/i22390359v65p67]
Kaunzner, Ulrike A.; Bardeck, Lisa
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Kaunzner; Bardeck (2024) Datenbank Studentische Referate rhetorische Sprechwirkung IN Lingue & Linguaggi.pdf

Open access

Descrizione: Datenbank Studentische Referate in der FS Deutsch - rhetorische Sprechwirkung
Tipologia: VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 1.61 MB
Formato Adobe PDF
1.61 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1372348
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact