The European Union is increasingly devoting attention to the field of citizenship education, which serves as a platform for examining the ethical dimensions of education. The integration of civic competences among key competences (EU, 2006), the identification of citizenship competence as a defining characteristic of a responsible citizen (EU, 2018), and the emphasis on promoting critical thinking (EU, 2003, 2006) illustrate the EU’s com-mitment to embedding values and ethics within the educational discourse. However, there is a notable absence of a clearly defined ethical framework that could provide a coherent reference point for the entire curriculum (Baldacci, 2020) and highlight its vital role in promoting responsible citizenship (Westheimer, Kahne, 2003). This study, developed within the context of CGT research on the relationship between education and ethics, aims to offer a critical analysis of key European documents on education for citizenship. The concept of the ethics of ignorance (Park, 2023) is introduced as a particularly pertinent aspect of this debate.
L’educazione alla cittadinanza, cui l’Unione Europea presta sempre maggior attenzione, si configura come luogo elettivo per l’approfondimento della dimensione etica dell’educazione. Le competenze civiche inserite tra le com-petenze chiave (EU, 2006), la competenza di materia di cittadinanza in quanto caratteristica del cittadino respon-sabile (EU, 2018) o l’accento posto sulla promozione del pensiero critico (EU, 2003, 2006) sono soltanto alcuni esempi di tale elaborazione e di un possibile spazio per valori ed etica nel discorso pedagogico proposto dall’Unione Europea. Al contempo, non emerge una esplicita prospettiva etica che, da un lato, possa fungere da cornice di ri-ferimento per l’intero impianto curricolare (Baldacci, 2020) e, dall’altro, evidenzi il suo ruolo centrale nella pro-mozione della cittadinanza responsabile (Westheimer, Kahne, 2003). Il presente contributo, nato nell’ambito di una ricerca CGT sulla relazione tra educazione ed etica, intende proporre una lettura critica di alcuni dirimenti documenti europei che si occupano di educazione alla cittadinanza proponendo il costrutto etica dell’ignoranza(Park, 2023), in quanto particolarmente efficace in questo dibattito.
L’educazione alla cittadinanza attiva e globale nei documenti europei: quale spazio per l’etica? Analisi critica dei dati di una ricerca CGT / Iori, Marco. - In: PEDAGOGIA OGGI. - ISSN 2611-6561. - 22:2(2024), pp. 326-332. [10.7346/PO-022024-41]
L’educazione alla cittadinanza attiva e globale nei documenti europei: quale spazio per l’etica? Analisi critica dei dati di una ricerca CGT
Marco Iori
2024
Abstract
The European Union is increasingly devoting attention to the field of citizenship education, which serves as a platform for examining the ethical dimensions of education. The integration of civic competences among key competences (EU, 2006), the identification of citizenship competence as a defining characteristic of a responsible citizen (EU, 2018), and the emphasis on promoting critical thinking (EU, 2003, 2006) illustrate the EU’s com-mitment to embedding values and ethics within the educational discourse. However, there is a notable absence of a clearly defined ethical framework that could provide a coherent reference point for the entire curriculum (Baldacci, 2020) and highlight its vital role in promoting responsible citizenship (Westheimer, Kahne, 2003). This study, developed within the context of CGT research on the relationship between education and ethics, aims to offer a critical analysis of key European documents on education for citizenship. The concept of the ethics of ignorance (Park, 2023) is introduced as a particularly pertinent aspect of this debate.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
L’educazione alla cittadinanza attiva e globale nei documenti europei quale spazio per l’etica.pdf
Open access
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
542.89 kB
Formato
Adobe PDF
|
542.89 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris




