The most recent Democracy Index Report indicates that Italyhas not yet achieved full democratic status. This prompts reflec-tion, also from an educational perspective, on the numerous coun-tries that, while not formal dictatorships, require significant efforts to achieve full democratic status. This article presents the findingsof an ongoing qualitative research project on the concept of ethicalilliteracy, which is intertwined with the notions of cultural hegemonyand semiocapitalism. The aim of this paper is to examine potentialeducational interventions that could be employed to counteract thephenomena that facilitate the control of citizens in neoliberal soci-eties. Ethical illiteracy represents a means of manipulation and per-petuates an individualistic society, which serves to maintain socialcontrol. In contrast, transformative educational strategies at theearly childhood education level could serve as an avenue for limit-ing its propagation and advancing emancipation.
Nell’ultimo Report Democracy Index, l’Italia viene descritta comeun Paese non pienamente democratico. Il rapporto stimola la ri-flessione, anche da una prospettiva educativa, circa la folta pre-senza di Paesi che, pur non configurandosi, formalmente, comeregimi dittatoriali, necessiterebbero di considerevoli interventi peressere democrazie compiute. In questo senso, si intende approfon-dire il costrutto di analfabetismo etico, mutuato da una ricerca quali-tativa in atto, intrecciato ai concetti di egemonia culturale e di semioca-pitalismo. Si intendono quindi approfondire possibili interventi edu-cativi per contrastare fenomeni funzionali alle società neoliberisteper esercitare il controllo dei cittadini. L’analfabetismo eticoemerge, infatti, come strumento di manipolazione, funzionale alcontrollo delle persone. L’intervento educativo volto all’emancipa-zione e alla proposta di esperienze significative, a partire dallascuola dell’infanzia, rappresenta invece un possibile argine al suodilagare.
Analfabetismo etico: uno strumento di controllo e manipolazione in società neoliberiste / Iori, Marco. - In: METIS. - ISSN 2240-9580. - 14:2(2024), pp. 311-324.
Analfabetismo etico: uno strumento di controllo e manipolazione in società neoliberiste
Marco Iori
2024
Abstract
The most recent Democracy Index Report indicates that Italyhas not yet achieved full democratic status. This prompts reflec-tion, also from an educational perspective, on the numerous coun-tries that, while not formal dictatorships, require significant efforts to achieve full democratic status. This article presents the findingsof an ongoing qualitative research project on the concept of ethicalilliteracy, which is intertwined with the notions of cultural hegemonyand semiocapitalism. The aim of this paper is to examine potentialeducational interventions that could be employed to counteract thephenomena that facilitate the control of citizens in neoliberal soci-eties. Ethical illiteracy represents a means of manipulation and per-petuates an individualistic society, which serves to maintain socialcontrol. In contrast, transformative educational strategies at theearly childhood education level could serve as an avenue for limit-ing its propagation and advancing emancipation.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
analfabetismo etico uno strumento di controllo e manipolazione in società neoliberiste.pdf
Open access
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
247.13 kB
Formato
Adobe PDF
|
247.13 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris