The work addresses the issue of the “150 hours for the right to education” from a pedagogical and historical-educational perspective, moving through four thematic stages. Firstly, the experience of the 150 hours will be outlined as a trade union strategy that attempted to strengthen social conflict and educational planning in public schools; this will be connected to the anti-authoritarian motive that, since ’68, has been re-elaborated within the movement. Subsequently, emphasis will be placed on the pedagogical professionalism as it also emerged in the academic debate of the time, particularly in the Marxist area. Finally, some insights will be proposed on the experience of the 150 hours in the territories of Bologna and Reggio Emilia. The purpose of the work is to provide an interpretation, also through the examination of archival documentation, of the experience, identifying the historically defining reasons and the points of interest for a contemporary critical pedagogy approach.
Il lavoro affronta la problematica delle “150 ore per il diritto allo studio” sotto il profilo pedagogico e storico-educativo muovendo attraverso quattro passaggi tematici. In primo luogo, verrà delineato il dispositivo delle 150 ore come strategia sindacale che ha tentato di rinsaldare conflitto sociale e progettualità nella scuola pubblica; a questo si collegherà il motivo antiautoritario che, dal ’68, è stato rielaborato all’interno del movimento; in seguito, verrà avanzato un rilievo sulla professionalità pedagogica così come emergente pure nel dibattito accademico dell’epoca, in particolare di area marxista; infine, si proporranno cenni sull’esperienza delle 150 ore nei territori di Bologna e Reggio Emilia. Scopo del lavoro è fornire un’interpretazione, anche attraverso la disamina di documentazione d’archivio, dell’esperienza, individuandone i motivi storicamente caratterizzanti e i rilievi d’interesse per una contemporanea impostazione di pedagogia critica.
Educazione e conflitto nelle “150 ore per il diritto allo studio”. Una lettura di Pedagogia critica tra modelli teorici e sviluppi procedurali nell’Educazione degli Adulti / D'Antone, Alessandro. - In: RIVISTA DI STORIA DELL'EDUCAZIONE. - ISSN 2532-2818. - 11:2(2024), pp. 73-86. [10.36253/rse-15713]
Educazione e conflitto nelle “150 ore per il diritto allo studio”. Una lettura di Pedagogia critica tra modelli teorici e sviluppi procedurali nell’Educazione degli Adulti
Alessandro D'Antone
2024
Abstract
The work addresses the issue of the “150 hours for the right to education” from a pedagogical and historical-educational perspective, moving through four thematic stages. Firstly, the experience of the 150 hours will be outlined as a trade union strategy that attempted to strengthen social conflict and educational planning in public schools; this will be connected to the anti-authoritarian motive that, since ’68, has been re-elaborated within the movement. Subsequently, emphasis will be placed on the pedagogical professionalism as it also emerged in the academic debate of the time, particularly in the Marxist area. Finally, some insights will be proposed on the experience of the 150 hours in the territories of Bologna and Reggio Emilia. The purpose of the work is to provide an interpretation, also through the examination of archival documentation, of the experience, identifying the historically defining reasons and the points of interest for a contemporary critical pedagogy approach.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: D'Antone_RSE_DEC 2024
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