Creating and maintaining social relationships turn out to be important factors of well-being for each individual and become a salient issue when it comes to the quality of life for certain underrepresented groups such as people with disabilities and the elderly. TICE social cooperative has for a number of years initiated start-up projects with a social vocation that promote the inclusion of neurodivergent young people in activities useful to the community. These include a project, “Del+Del-”, which aims to connect neurodivergent youth and elderly people in order to increase opportunities for interaction and ward off the risk of social isolation through moments of online socialization. The present research work, carried out in the context of an industrial doctoral program, starts from the results of a systematic literature review that aims to outline a critical evaluation of the possible benefits of video calling for older people and how such technologies can contribute to improving quality of life by addressing social isolation and emotional well-being. Three experimental studies conducted under TICE projects are then presented. The first two studies evaluated the effects of cognitive-behavioral strategies aimed at developing communication skills during meetings of online socialization for neurodivergent youth. Specifically, within the first study, the impact of such strategies was analyzed in order to improve basic conversational skills. In the second research, the effects on teaching useful communication skills to maintain an online conversation aimed at supporting the elderly person's autobiographical memory were evaluated. The third study analyzes the effects of online socializing meetings with young neurorevergents on well-being and autobiographical memory of two groups of elderly people with different characteristics. Finally, a fourth study is presented that describes the project of analyzing and testing the prototype of an application that would enable the conduct of online interactions between neurodivergent youth and the elderly in a secure virtual environment with functional features. The results of the experimental work are discussed in terms of implications for professional practice. Finally, “Del+Del-”, a design model for promoting community participation pathways for neurodivergent people, is presented and described.

La creazione e il mantenimento di relazioni sociali risultano essere importanti fattori di benessere per ciascun individuo e diventano una tematica saliente quando si tratta della qualità di vita per certi gruppi sotto-rappresentati quali persone con disabilità e persone anziane. TICE cooperativa sociale ha avviato da alcuni anni progetti di start up a vocazione sociale che promuovano l’inserimento di giovani neurodivergenti in attività utili alla comunità. Tra questi è stato sviluppato un progetto, “Del+Del-”, che mira a mettere in relazione giovani neurodivergenti e persone anziane al fine di accrescere le opportunità di interazione e allontanare il rischio di isolamento sociale attraverso momenti di socializzazione online. Il presente lavoro di ricerca, realizzato nel contesto di un percorso di dottorato industriale, parte dai risultati di una revisione sistematica della letteratura che ha l’intento di delineare una valutazione critica dei possibili benefici delle videochiamate per le persone anziane e di come tali tecnologie possano concorrere al miglioramento della qualità di vita affrontando il problema dell’isolamento sociale e del benessere emotivo. Vengono poi presentati tre studi sperimentali condotti nell’ambito dei progetti di TICE. Il primi due studi hanno valutato gli effetti di strategie cognitivo-comportamentali mirate allo sviluppo di competenze comunicative duranti momenti di socializzazione online per giovani neurodivergenti. Nello specifico, all’interno del primo studio si è analizzato l’impatto di tali strategie al fine di migliorare le abilità conversazionali di base. Nella seconda ricerca sono stati valutati gli effetti sull’insegnamento di competenze comunicative utili a mantenere una conversazione online volta a sostenere la memoria autobiografica della persona anziana. Il terzo studio analizza gli effetti dei momenti di socializzazione online con giovani neurorivergenti su benessere e memoria autobiografica di due gruppi di anziani con caratteristiche differenti. Viene infine presentato un quarto studio che descrive il progetto di analisi e test del prototipo di una applicazione che permetterebbe lo svolgimento delle interazioni online tra giovani neurodivergenti e anziani in un ambiente virtuale sicuro e con caratteristiche funzionali. I risultati dei lavori sperimentali sono discussi in termini di implicazioni per la pratica professionale. Infine, viene presentato e descritto “Del+Del-”, un modello di progettazione per promuovere percorsi di partecipazione comunitaria per persone neurodivergenti.

Giovani Neurodivergenti e Anziani Soli: il Progetto “Del+Del-” come Strumento per Promuovere Apprendimento, Benessere e Partecipazione Sociale / Federica Berardo , 2024 Nov 29. 36. ciclo, Anno Accademico 2022/2023.

Giovani Neurodivergenti e Anziani Soli: il Progetto “Del+Del-” come Strumento per Promuovere Apprendimento, Benessere e Partecipazione Sociale

BERARDO, FEDERICA
2024

Abstract

Creating and maintaining social relationships turn out to be important factors of well-being for each individual and become a salient issue when it comes to the quality of life for certain underrepresented groups such as people with disabilities and the elderly. TICE social cooperative has for a number of years initiated start-up projects with a social vocation that promote the inclusion of neurodivergent young people in activities useful to the community. These include a project, “Del+Del-”, which aims to connect neurodivergent youth and elderly people in order to increase opportunities for interaction and ward off the risk of social isolation through moments of online socialization. The present research work, carried out in the context of an industrial doctoral program, starts from the results of a systematic literature review that aims to outline a critical evaluation of the possible benefits of video calling for older people and how such technologies can contribute to improving quality of life by addressing social isolation and emotional well-being. Three experimental studies conducted under TICE projects are then presented. The first two studies evaluated the effects of cognitive-behavioral strategies aimed at developing communication skills during meetings of online socialization for neurodivergent youth. Specifically, within the first study, the impact of such strategies was analyzed in order to improve basic conversational skills. In the second research, the effects on teaching useful communication skills to maintain an online conversation aimed at supporting the elderly person's autobiographical memory were evaluated. The third study analyzes the effects of online socializing meetings with young neurorevergents on well-being and autobiographical memory of two groups of elderly people with different characteristics. Finally, a fourth study is presented that describes the project of analyzing and testing the prototype of an application that would enable the conduct of online interactions between neurodivergent youth and the elderly in a secure virtual environment with functional features. The results of the experimental work are discussed in terms of implications for professional practice. Finally, “Del+Del-”, a design model for promoting community participation pathways for neurodivergent people, is presented and described.
Neurodivergent Youth and Lonely Elderly: the “Del+Del-“ Project as a Tool to Promote Learning, Well-being and Social Participation
29-nov-2024
SCORZA, Maristella
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Descrizione: Tesi definitiva Berardo Federica
Tipologia: Tesi di dottorato
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