The Report Reimagining our futures together: a new social contract for education strongly reaffirms the need to educate the new generations to think about the future of our planet in terms of democracy. Nevertheless, the data reported in Freedom in the World 2022 show how, for sixteen years, a growing process of deterioration and recession of democratic institutions – put in crisis by populism, identity movements, sectarianisms, xenophobia, revisionisms and retrotopies, partly attributable to collective mechanisms of oblivion of the near and distant past, implemented by the new generations – has been underway on a global scale. Recovering the sense of history is the first step to promote, starting from school, a necessary culture of democracy which, moving from values, attitudes, skills and knowledge, can help young people to develop the solid and dynamic competences of the active democratic citizen of today and tomorrow.

Nel Rapporto Reimagining our futures together: a new social contract for education viene ribadita con forza l’esigenza di educare le nuove generazioni a pensare il futuro del nostro pianeta nei termini della democrazia. Eppure, i dati contenuti nel rapporto Freedom in the World 2022 evidenziano come, da sedici anni, su scala globale, sia in corso un crescente processo di deterioramento e recessione delle istituzioni democratiche, messe in crisi da populismo, movimenti identitari, settarismi, xenofobia, revisionismi e retrotopie, in parte riconducibili a meccanismi collettivi di oblio del passato prossimo e remoto, di cui sono vittime le nuove generazioni. Recuperare il senso della storia, e riavvicinarvi bambini e bambine, ragazzi e ragazze, costituisce il primo passo per promuovere, a partire dalla scuola, una necessaria cultura della democrazia che, focalizzandosi su valori, attitudini, capacità e conoscenze, possa aiutare i giovani a sviluppare le solide e dinamiche competenze dei cittadini e delle cittadine democratici attivi dell’oggi e del domani.

Riprendersi la Storia: educare alla cultura della democrazia nelle scuole d’oggi / Zannoni, Federico. - In: QUADERNI DI PEDAGOGIA DELLA SCUOLA. - 2:1(2022), pp. 119-128.

Riprendersi la Storia: educare alla cultura della democrazia nelle scuole d’oggi

Zannoni, Federico
2022

Abstract

The Report Reimagining our futures together: a new social contract for education strongly reaffirms the need to educate the new generations to think about the future of our planet in terms of democracy. Nevertheless, the data reported in Freedom in the World 2022 show how, for sixteen years, a growing process of deterioration and recession of democratic institutions – put in crisis by populism, identity movements, sectarianisms, xenophobia, revisionisms and retrotopies, partly attributable to collective mechanisms of oblivion of the near and distant past, implemented by the new generations – has been underway on a global scale. Recovering the sense of history is the first step to promote, starting from school, a necessary culture of democracy which, moving from values, attitudes, skills and knowledge, can help young people to develop the solid and dynamic competences of the active democratic citizen of today and tomorrow.
2022
2
1
119
128
Riprendersi la Storia: educare alla cultura della democrazia nelle scuole d’oggi / Zannoni, Federico. - In: QUADERNI DI PEDAGOGIA DELLA SCUOLA. - 2:1(2022), pp. 119-128.
Zannoni, Federico
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Quaderni di pedagogia della scuola 2 - 20221 (1).pdf

Accesso riservato

Dimensione 293.14 kB
Formato Adobe PDF
293.14 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1354045
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact