Finding themselves to face and dialogue with models of society characterized by individualism and a culture of pleasure “at any cost”, and therefore also to the detriment of others and of the rules, school institutions today encounter significant difficulties in obtaining compliance with the rules by pupils and families. We are in the presence of a theme whose value does not end in allowing the functioning of the large scholastic organization, but comes to assume strong educational and moral connotations. The analysis of the Three-Year Plans of the Educational Offer developed in lower secondary schools confirms a significant attention and multidimensional planning aimed at the topic in question, which is thus inserted according to a multiplicity of approaches and intersections in the broader ambit of moral education.

Trovandosi ad affrontare e dialogare con modelli di società caratterizzati da individualismo e cultura del piacere “a ogni costo”, e quindi anche a discapito del prossimo e delle norme, le istituzioni scolastiche incontrano oggi significative difficoltà nell’ottenere il rispetto delle regole da parte di alunni e famiglie. Siamo al cospetto di un tema la cui valenza non si esaurisce nel consentire il funzionamento del grande organismo scolastico, ma arriva ad assumere forti connotazioni educative e morali. L’analisi dei Piani Triennali dell’Offerta Formativa elaborati nelle scuole secondarie di primo grado conferma una significativa attenzione e una pluridimensionale progettualità rivolte al tema in questione, che viene così inserito secondo una molteplicità di approcci e intersezioni nel più vasto contenitore dell’educazione morale.

La significanza morale e l’impegno fattuale del rispetto delle regole nella scuola secondaria di primo grado / Zannoni, Federico. - In: SCHOLÉ. - ISSN 2611-9978. - 60:2(2022), pp. 83-98.

La significanza morale e l’impegno fattuale del rispetto delle regole nella scuola secondaria di primo grado

Zannoni, Federico
2022

Abstract

Finding themselves to face and dialogue with models of society characterized by individualism and a culture of pleasure “at any cost”, and therefore also to the detriment of others and of the rules, school institutions today encounter significant difficulties in obtaining compliance with the rules by pupils and families. We are in the presence of a theme whose value does not end in allowing the functioning of the large scholastic organization, but comes to assume strong educational and moral connotations. The analysis of the Three-Year Plans of the Educational Offer developed in lower secondary schools confirms a significant attention and multidimensional planning aimed at the topic in question, which is thus inserted according to a multiplicity of approaches and intersections in the broader ambit of moral education.
2022
60
2
83
98
La significanza morale e l’impegno fattuale del rispetto delle regole nella scuola secondaria di primo grado / Zannoni, Federico. - In: SCHOLÉ. - ISSN 2611-9978. - 60:2(2022), pp. 83-98.
Zannoni, Federico
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Scholè 2-2022.pdf

Accesso riservato

Dimensione 434.49 kB
Formato Adobe PDF
434.49 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1354031
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact