The narratives on the pandemic can be read and interpreted by intertwining a plurality of levels, among which the subjective and the generational ones can be predominant. Inserted in a historical and emotional context in which fear and uncertainty generated by the manifestations and the impossible predictions on the evolution of the pandemic hyper-object predominate, the narratives of young people, adults and the elderly, even if they declare the right of health and life as a priority to be considered before any other particular need, on a more careful analysis reveal splits, divisions, conflicts and mutual accusations and recriminations. The results of a qualitative research conducted in the days immediately following the DPCM of November 3, 2020, aimed at finding commonalities, differences and intergenerational conflicts in the narratives on the pandemic and on the containment, measures implemented in Italy, led to these conclusions.

Le narrazioni sulla pandemia possono essere lette e interpretate intrecciando una pluralità di piani, tra i quali preponderanti possono risultare quello soggettivo e quello generazionale. Inserite in un contesto storico ed emotivo in cui predominano la paura e l’incertezza generate dalle manifestazioni e dalle impossibili previsioni sulle evoluzioni dell’iperoggetto pandemico, le narrazioni di giovani, adulti e anziani, seppur dichiarino prioritaria adesione al fronte comune che mette il diritto alla salute e alla vita prima di ogni altra esigenza particolare, a una più attenta analisi rivelano spaccature, divisioni, conflittualità e reciproche accuse e recriminazioni. A queste conclusioni hanno condotto i risultati di una ricerca qualitativa condotta nei giorni immediatamente successivi al DPCM del 3 novembre 2020, finalizzata a riscontrare comunanze, differenze e conflitti intergenerazionali nelle narrazioni sulla pandemia e sulle misure di contenimento attuate in Italia.

Pandemia, narrazioni e conflitti intergenerazionali / Zannoni, Federico. - In: JOURNAL OF HEALTH CARE EDUCATION IN PRACTICE. - ISSN 2612-6818. - 3:1(2021), pp. 13-22. [10.14658/PUPJ-jhcep-2021-1-3]

Pandemia, narrazioni e conflitti intergenerazionali

Zannoni, Federico
2021

Abstract

The narratives on the pandemic can be read and interpreted by intertwining a plurality of levels, among which the subjective and the generational ones can be predominant. Inserted in a historical and emotional context in which fear and uncertainty generated by the manifestations and the impossible predictions on the evolution of the pandemic hyper-object predominate, the narratives of young people, adults and the elderly, even if they declare the right of health and life as a priority to be considered before any other particular need, on a more careful analysis reveal splits, divisions, conflicts and mutual accusations and recriminations. The results of a qualitative research conducted in the days immediately following the DPCM of November 3, 2020, aimed at finding commonalities, differences and intergenerational conflicts in the narratives on the pandemic and on the containment, measures implemented in Italy, led to these conclusions.
2021
3
1
13
22
Pandemia, narrazioni e conflitti intergenerazionali / Zannoni, Federico. - In: JOURNAL OF HEALTH CARE EDUCATION IN PRACTICE. - ISSN 2612-6818. - 3:1(2021), pp. 13-22. [10.14658/PUPJ-jhcep-2021-1-3]
Zannoni, Federico
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2021-1-03.pdf

Open access

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 251.45 kB
Formato Adobe PDF
251.45 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1354023
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact