Participation in online lessons, delivered on virtual platforms to replace traditional face-to-face activities, took on a significant role in the daily life of numerous university students during the quarantine imposed on a national scale in response to the pandemic emergency. A qualitative survey conducted on a sample of students enrolled in the School of Medicine and Surgery of the University of Bologna allowed to analyse the impact and the factors of positivity and negativity of online lessons, providing elements to reflect on possible developments, when this method will cease to be bound to the emergency, to become an opportunity to be integrated with traditional face-to-face learning.
La partecipazione alle lezioni online, erogate su piattaforme virtuali in sostituzione alle tradizionali attività didattiche in presenza, ha assunto un ruolo significativo nella quotidianità di numerosi studenti universitari durante il periodo della quarantena imposta su scala nazionale in risposta all’emergenza pandemica. Un’indagine qualitativa condotta su un campione di studenti iscritti ai corsi afferenti la Scuola di Medicina e Chirurgia dell’Università di Bologna ha consentito di analizzare l’impatto, gli elementi di positività e quelli di negatività delle lezioni online, fornendo spunti per riflettere sui possibili sviluppi, quando tale modalità smetterà di essere vincolante in quanto legata all’emergenza, per divenire una opportunità da integrare alle forme tradizionali in presenza.
La didattica universitaria a distanza durante e dopo la pandemia: impatto e prospettive di una misura emergenziale / Zannoni, Federico. - In: MEDIA EDUCATION. - ISSN 2038-3010. - 11:2(2020), pp. 75-84. [10.36253/me-8979]
La didattica universitaria a distanza durante e dopo la pandemia: impatto e prospettive di una misura emergenziale
Zannoni, Federico
2020
Abstract
Participation in online lessons, delivered on virtual platforms to replace traditional face-to-face activities, took on a significant role in the daily life of numerous university students during the quarantine imposed on a national scale in response to the pandemic emergency. A qualitative survey conducted on a sample of students enrolled in the School of Medicine and Surgery of the University of Bologna allowed to analyse the impact and the factors of positivity and negativity of online lessons, providing elements to reflect on possible developments, when this method will cease to be bound to the emergency, to become an opportunity to be integrated with traditional face-to-face learning.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
8979-Article Text-19411-1-10-20201224.pdf
Open access
Tipologia:
Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
297.66 kB
Formato
Adobe PDF
|
297.66 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris