The development and the transformations of the Popular Culture - at first expression of the rise of the capitalist middle class, then of the markets and customs’ globalization and of the technological and virtual progress – have been phenomena that have caused anthropologic revolutions in the social contexts. The increasing individualism, the commodification of the human relationships, the virtualization of everyday life, the alienation, the homologation, the breakdown of the community and institutional ties, the pervasive role of television and Internet, the empty hedonism which takes the place of the existential and ideal engagement: there are many issues that the humanities have to face. As it is already the case of the philosophy, the debate on the urgency of a pedagogy that, alongside the traditional one, can connote itself as “pop”, has been recently entered into the scene of the pedagogical discussion. The “pop pedagogy” reflects on popular culture and doesn’t skimp to use pop tools, languages and sources.
L’avvento, lo sviluppo e le trasformazioni della cultura di massa, espressione prima dell’ascesa della borghesia capitalista, poi della mondializzazione dei mercati e dei costumi, nonché del progresso tecnologico e della dimensione virtuale, sono fenomeni che hanno apportato vere e proprie mutazioni antropologiche nei contesti sociali locali e planetari. Il crescente individualismo, la mercificazione dei rapporti umani e di potere, la virtualizzazione passivizzante dei momenti della quotidianità, l’alienazione e l’omologazione, la rottura dei legami comunitari e istituzionali, il ruolo pervasivo dei mezzi televisivi e delle Rete, il vuoto edonismo che prende il posto dell’impegno esistenziale e ideale: sono molteplici i temi che le scienze umane si trovano ad affrontare. Come già accade per la filosofia, è di recente attualità il dibattito sull’urgenza di una pedagogia che, affiancando quella più tradizionale, possa connotarsi in chiave popolare e divulgativa, riflettendo sul popolare e non lesinando di ricorrere ai suoi strumenti, linguaggi e fonti.
LA “POP PEDAGOGIA” E LE URGENZE EDUCATIVE NELLA CULTURA DI MASSA POSTMODERNA / Zannoni, Federico. - In: RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA. - ISSN 1970-2221. - 8, 1 (2013):(2013), pp. 219-238. [10.6092/issn.1970-2221/3780]
LA “POP PEDAGOGIA” E LE URGENZE EDUCATIVE NELLA CULTURA DI MASSA POSTMODERNA
ZANNONI, FEDERICO
2013
Abstract
The development and the transformations of the Popular Culture - at first expression of the rise of the capitalist middle class, then of the markets and customs’ globalization and of the technological and virtual progress – have been phenomena that have caused anthropologic revolutions in the social contexts. The increasing individualism, the commodification of the human relationships, the virtualization of everyday life, the alienation, the homologation, the breakdown of the community and institutional ties, the pervasive role of television and Internet, the empty hedonism which takes the place of the existential and ideal engagement: there are many issues that the humanities have to face. As it is already the case of the philosophy, the debate on the urgency of a pedagogy that, alongside the traditional one, can connote itself as “pop”, has been recently entered into the scene of the pedagogical discussion. The “pop pedagogy” reflects on popular culture and doesn’t skimp to use pop tools, languages and sources.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
pop pedagogia.pdf
Open access
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
370.38 kB
Formato
Adobe PDF
|
370.38 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris