This paper explores how children and adults can use technology to promote playful and creative learning in specially designed educational contexts inspired by the philosophy of theReggio Emilia approach. As part of the Play Explore research project, funded by the LEGOFoundation and facilitated by the Reggio Children Foundation, a series of workshops were conducted to provide four different contexts for exploring the relationship between play and learning using the OctoStudio app. The qualitative data analysis revealed essential themes inthe learning process, such as play, context, playfulness and technology. In conclusion, byhighlighting the importance of creating inclusive and stimulating environments that encourage active participation, collaboration and creativity through the use of technology, this research aims to promote playful learning in educational contexts.

Il presente contributo esplora come contesti educativi appositamente progettati e ispirati alla filosofia del Reggio Emilia Approach, possano coinvolgere sia bambini che adulti nell'uso delle tecnologie, promuovendo un apprendimento playful e creativo. Attraverso il progetto Play Explore Research, finanziato dalla LEGO Foundation e promosso dalla Fondazione Reggio Children, sono stati condotti alcuni workshop con l'obiettivo di offrire quattro diversi contesti in cui esplorare la relazione tra gioco e apprendimento attraverso l’utilizzo dell’app OctoStudio. Dall’analisi qualitativa dei dati emergono temi importanti nel processo di apprendimento quali il gioco, il contesto, la playfulness e la tecnologia. In conclusione, la presente ricerca vorrebbe promuovere l'apprendimento giocoso nei contesti educativi, sottolineando l'importanza di creare ambienti inclusivi e stimolanti che favoriscano la par-tecipazione attiva, la collaborazione e la creatività attraverso l’uso della tecnologia.

Giocando si impara! Apprendimento playful e coding creativoLearning through play! Playful learning and creative coding / Buonanno, Rosa; Elèna Sofia, Paoli. - In: PAMPAEDIA. - ISSN 2785-7077. - 196:1(2024), pp. 97-113. [10.7346/aspei-012024-08]

Giocando si impara! Apprendimento playful e coding creativoLearning through play! Playful learning and creative coding

Buonanno Rosa
;
2024

Abstract

This paper explores how children and adults can use technology to promote playful and creative learning in specially designed educational contexts inspired by the philosophy of theReggio Emilia approach. As part of the Play Explore research project, funded by the LEGOFoundation and facilitated by the Reggio Children Foundation, a series of workshops were conducted to provide four different contexts for exploring the relationship between play and learning using the OctoStudio app. The qualitative data analysis revealed essential themes inthe learning process, such as play, context, playfulness and technology. In conclusion, byhighlighting the importance of creating inclusive and stimulating environments that encourage active participation, collaboration and creativity through the use of technology, this research aims to promote playful learning in educational contexts.
2024
24-giu-2024
196
1
97
113
Giocando si impara! Apprendimento playful e coding creativoLearning through play! Playful learning and creative coding / Buonanno, Rosa; Elèna Sofia, Paoli. - In: PAMPAEDIA. - ISSN 2785-7077. - 196:1(2024), pp. 97-113. [10.7346/aspei-012024-08]
Buonanno, Rosa; Elèna Sofia, Paoli
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Giocando si impara!.pdf

Open access

Tipologia: Versione dell'autore revisionata e accettata per la pubblicazione
Dimensione 1.93 MB
Formato Adobe PDF
1.93 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1351266
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact