The work proposes, according to a critical pedagogy approach, a reconstruction of the connections between the experience of the “150 hours”, as a pioneering approach to adult education born in 1973, and the contemporary approach to lifelong learning as expressed in the Provincial Centers for Adult Education (CPIA). In addition to a brief reconstruction of the fundamental traits of the two approaches, the purpose of the contribution is twofold: on the one hand, elements of discontinuity and still-active frameworks will be identified; on the other hand, an attempt will be made to critically examine the characteristic aspects of the contemporary approach to verify if and how the experience of the 150 hours can inform, on a practical, technical, and theoretical level, a social, institutional, and micro-physical rethinking of the school in the pedagogical discourse.

Il lavoro propone, secondo un’impostazione di pedagogia critica, una ricostruzione dei nodi tra l’esperienza delle “150ore”, come impostazione pionieristica di educazione degli adulti nata nel 1973, e la contemporanea impostazione di lifelong learning così come espressa nei Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti (CPIA). Oltre a una breve ricostruzione dei tratti fondamentali delle due impostazioni, lo scopo del contributo è duplice: da una parte, verranno individuati gli elementi di discontinuità e le travature tuttora agenti; dall’altra, si cercherà di leggere criticamente gli aspetti caratterizzanti dell’impostazione contemporanea per verificare se e come l’esperienza delle 150 ore possa informare, sul piano pratico, tecnico e teorico, un ripensamento sociale, istituzionale e microfisico della scuola nel discorso pedagogico.

Dalle “150 ore per il diritto allo studio” ai CPIA. Sfide e orizzonti di pedagogia critica nel rapporto tra scuola e formazione permanente / Bianchi, Lavinia; D'Antone, Alessandro. - In: CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI. - ISSN 2975-0113. - 1:2(2024), pp. 17-24.

Dalle “150 ore per il diritto allo studio” ai CPIA. Sfide e orizzonti di pedagogia critica nel rapporto tra scuola e formazione permanente

Lavinia Bianchi
;
Alessandro D'Antone
2024

Abstract

The work proposes, according to a critical pedagogy approach, a reconstruction of the connections between the experience of the “150 hours”, as a pioneering approach to adult education born in 1973, and the contemporary approach to lifelong learning as expressed in the Provincial Centers for Adult Education (CPIA). In addition to a brief reconstruction of the fundamental traits of the two approaches, the purpose of the contribution is twofold: on the one hand, elements of discontinuity and still-active frameworks will be identified; on the other hand, an attempt will be made to critically examine the characteristic aspects of the contemporary approach to verify if and how the experience of the 150 hours can inform, on a practical, technical, and theoretical level, a social, institutional, and micro-physical rethinking of the school in the pedagogical discourse.
2024
29-giu-2024
1
2
17
24
Dalle “150 ore per il diritto allo studio” ai CPIA. Sfide e orizzonti di pedagogia critica nel rapporto tra scuola e formazione permanente / Bianchi, Lavinia; D'Antone, Alessandro. - In: CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI. - ISSN 2975-0113. - 1:2(2024), pp. 17-24.
Bianchi, Lavinia; D'Antone, Alessandro
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
017-024+-+3+Bianchi,+D_Antone_SIPEGES 2024.pdf

Open access

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 605.28 kB
Formato Adobe PDF
605.28 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1347327
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact