This contribution explores the relationship between migration, marginalization, and educational planning within a migration reception program implemented in the city of Reggio Emilia. The project, in which one of the authors actively participates and which forms the basis of a seven-year thesis, focuses on the case of the former Officine Reggiane, an environment characterized by marginalization and deviance. A network of integrated professionals actively collaborates on this project, fostering significant reflection on the impact of migration phenomena in this specific context. The study commences by reconstructing the educational conditions within the context from the perspective of critical-structural pedagogy. It proposes an analysis of the intersection between colonialism, imperialism, and globalization. Subsequently, employing a structured qualitative examination through case analysis, the researchers delineate the fundamental characteristics of the research conducted at the former Officine Reggiane. Finally, the study discusses the emerging pedagogical themes and outlines potential avenues for development and intervention within the context.

Il contributo affronta il rapporto tra migrazione, marginalità e progettualità educativa all’interno di un percorso di accoglienza migratoria svolto nella città di Reggio Emilia. Il progetto, in cui uno degli autori lavora e su cui è stato svolto un percorso di tesi che ha considerato un arco di sette anni, si è svolto sul caso delle ex Officine Reggiane, un contesto particolarmente segnato da marginalità e devianza su cui un lavoro di rete con professionalità integrate ha coinvolto un segmento importante di riflessività relativamente all’impatto dei fenomeni migratori nello specifico contesto. Il lavoro muoverà da una ricostruzione, nella prospettiva di una pedagogia critico-strutturale, delle condizioni educative nel contesto, proponendo una prospettiva di analisi sull’intersezione tra colonialismo, imperialismo e globalizzazione. Successivamente, tramite una disamina qualitativa strutturata attraverso analisi di caso, verranno delineati i caratteri fondamentali della ricerca svolta presso le ex Officine Reggiane. Infine, verranno discussi i temi pedagogici emergenti dalla disamina e delineate le possibili linee di evoluzione e di intervento nel contesto.

Migration, society, and education: the case study of the former Officine Reggiane / Bianchi, Lavinia; D'Antone, Alessandro; Codeluppi, Stefano. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - 1:(2024), pp. 485-500.

Migration, society, and education: the case study of the former Officine Reggiane

Lavinia Bianchi
;
Alessandro D'Antone
;
2024

Abstract

This contribution explores the relationship between migration, marginalization, and educational planning within a migration reception program implemented in the city of Reggio Emilia. The project, in which one of the authors actively participates and which forms the basis of a seven-year thesis, focuses on the case of the former Officine Reggiane, an environment characterized by marginalization and deviance. A network of integrated professionals actively collaborates on this project, fostering significant reflection on the impact of migration phenomena in this specific context. The study commences by reconstructing the educational conditions within the context from the perspective of critical-structural pedagogy. It proposes an analysis of the intersection between colonialism, imperialism, and globalization. Subsequently, employing a structured qualitative examination through case analysis, the researchers delineate the fundamental characteristics of the research conducted at the former Officine Reggiane. Finally, the study discusses the emerging pedagogical themes and outlines potential avenues for development and intervention within the context.
2024
gen-2024
1
485
500
Migration, society, and education: the case study of the former Officine Reggiane / Bianchi, Lavinia; D'Antone, Alessandro; Codeluppi, Stefano. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - 1:(2024), pp. 485-500.
Bianchi, Lavinia; D'Antone, Alessandro; Codeluppi, Stefano
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Bianchi et al._QTimes-JETSS_gen24.pdf

Open access

Descrizione: Bianchi, D'Antone, Codeluppi_QTimes_2024
Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 507.67 kB
Formato Adobe PDF
507.67 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1334773
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact