The public procurement market, partly because of its economic significance, is prone to corrupt phenomena and mafia-type infiltration. For a long time now, the legislature has adopted instruments aimed at automatically excluding economic operators who have been convicted by a final judgment or criminal decrees that have become irrevocable for corruption crimes and mafia-type criminal association. This mechanism has had the undoubted positive effect of acting as a "barrier to entry," allowing the market to remain virtuous. However, the market protection mechanism is less effective when the economic operators are affected by anti-mafia interdictions or other measures during the contract execution phase. On the one hand, there are measures of direct application such as the replacement of the governance of the company or its receivership. However, it should be noted that if the economic operator implements the so-called self cleaning measures aimed at remedying the consequences of the criminal offences o misconducts, this generates situations of uncertainties in the assessment of the evidence by the contracting authorities, as well as room for overlap in the contract execution phase.

Il mercato degli appalti pubblici, anche per la sua rilevanza economica, è soggetto a fenomeni corruttivi e ad infiltrazioni di tipo mafioso. Oramai da tempo il legislatore ha adottato strumenti volti ad escludere in modo automatico gli operatori economici che siano stati colpiti da sentenza definitiva o da decreti penali di condanna divenuti irrevocabili per i reati corruttivi e di associazione a delinquere di tipo mafioso. Questo meccanismo ha avuto l’indubbio effetto positivo di fungere da “barriera all’entrata”, consentendo al mercato di mantenersi virtuoso, ma anche di stimolare gli operatori economici a porre in essere attività di ravvedimento operoso o self cleaning. Tuttavia, qualora gli operatori economici siano colpiti da interdittive antimafia o da altri provvedimenti durante la fase di esecuzione del contratto il meccanismo di tutela del mercato risulta meno efficace, e le esigenze di corretta e celere esecuzione del contratto pubblico possono divenire preminenti, giustificando il mantenimento dell’affidamento in capo al medesimo operatore economico previa adozione di misure volte a rimuovere o limitare gli effetti dell’illiceità realizzatasi.

Fenomeni corruttivi e di tipo mafioso nel settore degli appalti pubblici: strumenti di tutela e “autotutela” del mercato / Valeriani, Elisa. - In: FEDERALISMI.IT. - ISSN 1826-3534. - 4/2024(2024), pp. 147-179.

Fenomeni corruttivi e di tipo mafioso nel settore degli appalti pubblici: strumenti di tutela e “autotutela” del mercato

Elisa Valeriani
2024

Abstract

The public procurement market, partly because of its economic significance, is prone to corrupt phenomena and mafia-type infiltration. For a long time now, the legislature has adopted instruments aimed at automatically excluding economic operators who have been convicted by a final judgment or criminal decrees that have become irrevocable for corruption crimes and mafia-type criminal association. This mechanism has had the undoubted positive effect of acting as a "barrier to entry," allowing the market to remain virtuous. However, the market protection mechanism is less effective when the economic operators are affected by anti-mafia interdictions or other measures during the contract execution phase. On the one hand, there are measures of direct application such as the replacement of the governance of the company or its receivership. However, it should be noted that if the economic operator implements the so-called self cleaning measures aimed at remedying the consequences of the criminal offences o misconducts, this generates situations of uncertainties in the assessment of the evidence by the contracting authorities, as well as room for overlap in the contract execution phase.
2024
4/2024
147
179
Fenomeni corruttivi e di tipo mafioso nel settore degli appalti pubblici: strumenti di tutela e “autotutela” del mercato / Valeriani, Elisa. - In: FEDERALISMI.IT. - ISSN 1826-3534. - 4/2024(2024), pp. 147-179.
Valeriani, Elisa
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
20022024173704.pdf

Accesso riservato

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 890.53 kB
Formato Adobe PDF
890.53 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1332746
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact