Contemporary cinema has widely inquired the regime of violence deployed by financial capitalism, detecting continuities and differences compared with other forms and figures of coercion which mark social fabric. From this respect, The Wolf of Wall Street (2013) by Martin Scorsese represents a particularly interesting object: this film indeed attempts to elaborate an appropriate representation of the forms-of-life and power relationships arisen from market globalization and the dematerialization of the goods, despite being completely different from the director's stylistic tradition and even though it has been considered ethically controversial. The narration of a return to a savage and primordial dimension of violence thus stages a state of nature which is foreign to the laws ruling social behavior and nevertheless becomes the ground for a new contractuality opposed to the existing state of right. In turn, this thematic dimension seems to be constantly doubled by an enunciational level, since it is the image itself to use violence against spectatorial gaze, imposing the main character's unique and swallowing point of view, which seems to expunge any form of otherness and difference.

Il cinema contemporaneo ha intensamente indagato il portato di violenza del capitalismo finanziario, individuando continuità e differenze rispetto alle altre forme e figure della coercizione che innervano il tessuto sociale. Da questo punto di vista, The Wolf of Wall Street (2013) di Martin Scorsese costituisce un oggetto particolarmente interessante: anomalo rispetto alla tradizione stilistica del regista e ritenuto eticamente discutibile, il film si propone di istruire una rappresentazione adeguata delle forme di vita e delle relazioni di potere inaugurate dalla globalizzazione dei mercati e dalla smaterializzazione dei beni. Il racconto del ritorno ad una dimensione selvaggia e primordiale della violenza mette in scena infatti uno stato di natura alieno alle leggi che regolano l’agire sociale e che nondimeno diviene il fondamento di una nuova contrattualità antagonista rispetto allo stato di diritto esistente. A sua volta, questa dimensione tematica appare costantemente doppiata da un livello enunciazionale, laddove è l’immagine stessa a esercitare violenza sullo sguardo, imponendogli il punto di vista unico e fagocitante del protagonista che sembra espellere dall’orizzonte qualsiasi forma di alterità e differenza. Il presente contributo intende proporre una riflessione per immagini sulle forme di soggettivazione e assoggettamento specifiche della competizione animale traslata al mondo virtuale degli scambi finanziari, intrecciando la teoria interna all’opera con le posizioni dell’estetica e della teoria critica.

The Wolf of Wall Street. Sopravvivere nello stato di natura / Addis Maria, Cristina; Tagliani, G. - In: EU-TOPÍAS. - ISSN 2174-8454. - 9 - Comunicacion & violencia:(2015), pp. 125-138.

The Wolf of Wall Street. Sopravvivere nello stato di natura

Tagliani G
2015

Abstract

Contemporary cinema has widely inquired the regime of violence deployed by financial capitalism, detecting continuities and differences compared with other forms and figures of coercion which mark social fabric. From this respect, The Wolf of Wall Street (2013) by Martin Scorsese represents a particularly interesting object: this film indeed attempts to elaborate an appropriate representation of the forms-of-life and power relationships arisen from market globalization and the dematerialization of the goods, despite being completely different from the director's stylistic tradition and even though it has been considered ethically controversial. The narration of a return to a savage and primordial dimension of violence thus stages a state of nature which is foreign to the laws ruling social behavior and nevertheless becomes the ground for a new contractuality opposed to the existing state of right. In turn, this thematic dimension seems to be constantly doubled by an enunciational level, since it is the image itself to use violence against spectatorial gaze, imposing the main character's unique and swallowing point of view, which seems to expunge any form of otherness and difference.
2015
9 - Comunicacion & violencia
125
138
The Wolf of Wall Street. Sopravvivere nello stato di natura / Addis Maria, Cristina; Tagliani, G. - In: EU-TOPÍAS. - ISSN 2174-8454. - 9 - Comunicacion & violencia:(2015), pp. 125-138.
Addis Maria, Cristina; Tagliani, G
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tagliani-Addis_The Wolf of Wall Street_EU-topías 9.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.61 MB
Formato Adobe PDF
1.61 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1331191
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact