This paper deals with the “theoretical history” of the concept of wall – considered both as a place and as a scene – as proposed by Agnès Varda in Mur, murs (Id., 1981) and Visages, Villages (Faces, Places, 2017). In these films, walls are both surfaces of inscription of the stories binding the subjects to a certain place and frames in which everyone’s conducts become a spectacle addressed to anyone. This theoretical framework directly traceable in these works will be finally considered as a potential interpreting strategy of some practices in urban art (such as those of Blu and Bansky) that magnify aesthetical and political possibilities of the walls modelling the space of historical existence of a given community.

Questo saggio analizza la “storia teorica” del concetto di muro, in quanto luogo e scena, proposta da Agnès Varda in Mur, murs (1981) e Visages, Villages (2017), film nei quali i muri sono superfici d’iscrizione delle storie che legano i soggetti a un certo luogo e cornici entro cui le condotte di ognuno divengono spettacolo rivolto a tutti. Questa articolazione teorica rinvenibile nelle opere stesse sarà infine considerata come possibile strategia di lettura di alcune pratiche d’arte urbana (da Blu a Bansky) che magnificano le potenzialità estetiche e politiche dei muri che modellano lo spazio d’esistenza storica della comunità.

Reinventare il muro. Scena, cornice, schermo nello spazio pubblico a partire da Agnès Varda / Tagliani, Giacomo; Addis, Maria Cristina. - In: FATA MORGANA. - ISSN 1970-5786. - 13:39(2019), pp. 103-120.

Reinventare il muro. Scena, cornice, schermo nello spazio pubblico a partire da Agnès Varda

Tagliani, Giacomo;
2019

Abstract

This paper deals with the “theoretical history” of the concept of wall – considered both as a place and as a scene – as proposed by Agnès Varda in Mur, murs (Id., 1981) and Visages, Villages (Faces, Places, 2017). In these films, walls are both surfaces of inscription of the stories binding the subjects to a certain place and frames in which everyone’s conducts become a spectacle addressed to anyone. This theoretical framework directly traceable in these works will be finally considered as a potential interpreting strategy of some practices in urban art (such as those of Blu and Bansky) that magnify aesthetical and political possibilities of the walls modelling the space of historical existence of a given community.
2019
13
39
103
120
Reinventare il muro. Scena, cornice, schermo nello spazio pubblico a partire da Agnès Varda / Tagliani, Giacomo; Addis, Maria Cristina. - In: FATA MORGANA. - ISSN 1970-5786. - 13:39(2019), pp. 103-120.
Tagliani, Giacomo; Addis, Maria Cristina
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FM 39 - Addis, Tagliani.pdf

Accesso riservato

Dimensione 2.04 MB
Formato Adobe PDF
2.04 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1331184
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact