Terrorist and migrant are probably the major phobias of contemporary Western societies, the two figures that embody the fears of the present time the most. Media are crowded by tragedies associating with the landings of migrants and videos documenting attacks, beheadings and destructions of artistic heritage. What are the criteria of visibility of these images? Which iconographic and imaginary domains do they recall? What are the effects and passions produced on the public? Migratory waves and terrorist attacks have been interpreted by media through distinct rhetoric, and yet enclosed in neighboring discursive fields, whose “boundaries” are marked by the different passional gradations (from fear to terror) that these would produce in public opinion. Starting from an audiovisual corpus consisting of the representations broadcasted by Italian media in the period coinciding with the attacks occurred in November 2015 in Paris, the paper will evaluate the theoretical and heuristic effectiveness of two specific ways of creating fear involving migrants and terrorists, that we propose to define respectively “low” and “high” intensity. The rhetoric of invasion and preventive security is based on the gradual threat of a looming terror. This passional gradualness is also supported by implicit references to an epidemiological imaginary that originates from Hollywood cinema and is rooted around two “conceptual characters” – the zombie and the clone – and two genres – horror and science fiction. Forms of representation and passional variations will therefore be the focus around which the essay will articulate a reflection – related to a specific but nevertheless generalizable corpus – on the images of migrants and terrorists, two “extreme” forms of life that continually challenge our relationship with the Otherness.

Terrorista e migrante sono tra le maggiori fobie delle società occidentali contemporanee, le due figure che più di tutte hanno dato corpo alle paure del tempo presente. I media sono affollati dalle tragedie che accompagnano gli sbarchi dei migranti e dai video che documentano attentati, esecuzioni e distruzioni di patrimoni artistici. Quali sono i criteri di visibilità di queste immagini? Quali universi iconografici e immaginari richiamano? Quali sono gli effetti e le passioni prodotte da queste immagini sul pubblico? Ondate migratorie e attacchi terroristici sono stati interpretati dai media attraverso retoriche distinte, e tuttavia racchiusi in campi discorsivi limitrofi, i cui “confini” sono segnati dalle diverse gradazioni passionali (dalla paura al terrore) che questi produrrebbero nell’opinione pubblica. A partire da un corpus audiovisivo costituito dalle rappresentazioni trasmesse dai media italiani nel periodo coincidente agli attentati parigini del novembre 2015, l’intervento valuterà l’efficacia teorica ed euristica di due specifiche modalità di creazione della paura che coinvolgono migranti e terroristi e che proponiamo di definire rispettivamente a “bassa” e ad “alta” intensità. Le retoriche dell'invasione e della sicurezza preventiva fanno leva sulla minaccia graduale di un terrore incombente. A questa gradualità passionale si affiancano i prelievi da un immaginario epidemiologico che trae origine dal cinema hollywoodiano e si radica attorno a due “personaggi concettuali”, gli zombi e i cloni, e a due generi, l’horror e la fantascienza. Le variazioni passionali e le forme di rappresentazione saranno dunque il fulcro attorno al quale il saggio articolerà una riflessione – relativa a un corpus specifico ma comunque generalizzabile – sulle immagini di migranti e terroristi, due forme di vita “estreme” che continuamente rimettono in gioco il nostro rapporto con l’alterità.

Le intensità variabili del terrore. Le rappresentazioni di migranti e terroristi nel mediascape contemporaneo / Coviello, Massimiliano; Tagliani, G. - In: FATA MORGANA. - ISSN 1970-5786. - 34 - Paura:(2018), pp. 111-127.

Le intensità variabili del terrore. Le rappresentazioni di migranti e terroristi nel mediascape contemporaneo

Tagliani G
2018

Abstract

Terrorist and migrant are probably the major phobias of contemporary Western societies, the two figures that embody the fears of the present time the most. Media are crowded by tragedies associating with the landings of migrants and videos documenting attacks, beheadings and destructions of artistic heritage. What are the criteria of visibility of these images? Which iconographic and imaginary domains do they recall? What are the effects and passions produced on the public? Migratory waves and terrorist attacks have been interpreted by media through distinct rhetoric, and yet enclosed in neighboring discursive fields, whose “boundaries” are marked by the different passional gradations (from fear to terror) that these would produce in public opinion. Starting from an audiovisual corpus consisting of the representations broadcasted by Italian media in the period coinciding with the attacks occurred in November 2015 in Paris, the paper will evaluate the theoretical and heuristic effectiveness of two specific ways of creating fear involving migrants and terrorists, that we propose to define respectively “low” and “high” intensity. The rhetoric of invasion and preventive security is based on the gradual threat of a looming terror. This passional gradualness is also supported by implicit references to an epidemiological imaginary that originates from Hollywood cinema and is rooted around two “conceptual characters” – the zombie and the clone – and two genres – horror and science fiction. Forms of representation and passional variations will therefore be the focus around which the essay will articulate a reflection – related to a specific but nevertheless generalizable corpus – on the images of migrants and terrorists, two “extreme” forms of life that continually challenge our relationship with the Otherness.
2018
34 - Paura
111
127
Le intensità variabili del terrore. Le rappresentazioni di migranti e terroristi nel mediascape contemporaneo / Coviello, Massimiliano; Tagliani, G. - In: FATA MORGANA. - ISSN 1970-5786. - 34 - Paura:(2018), pp. 111-127.
Coviello, Massimiliano; Tagliani, G
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1331180
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