This article intends to draw on neurosciences findings on the functioning of the human brain towards the novelty of describing a three-day immersive setting experiment in a Toddler centre for children and parents. The reflections that arise during the conception and realisation of this educational experience lead to an in-depth examination of the relationship between the educator and the parent-child pair during the settling in and, more generally, in the encounter between children and toddler’s institutions. The construction of educational alliances that outline a way of synthesising symmetrical and asymmetrical relationships is based on the educator's continuous work on himself in a perspective of self-realisation and will be the focus of this article.
Il contributo intende prendere le mosse da quanto è stato evidenziato dalle neuroscienze in termini di funzionamento del cervello umano di fronte alla novità, in particolar modo la Teoria polivagale (Porges, 2014) per descrivere la sperimentazione dell'ambientamento al nido organizzato in tre giorni immersivi per bambini e genitori. Le riflessioni scaturite durante l'ideazione e la realizzazione di tale esperienza educativa hanno condotto ad approfondire la relazione tra le educatrici e la diade genitore-bambino durante l'ambientamento e, più in generale, nell'incontro con l'istituzione Nido d'infanzia e nella costruzione dell'alleanza educativa, elaborando una via di sintesi tra rapporto simettrico e asimmetrico, fondato sul continuo lavoro su di sè dell'educatrice in una prospettiva di autorealizzazione.
L’ambientamento al nido su tre giorni. Teorie, prassi e ricognizioni pedagogiche / Iori, Marco; Veronese, Sara; Ferrillo, Simona. - In: BAMBINI. - ISSN 0393-4209. - 1:(2022), pp. 62-67.
L’ambientamento al nido su tre giorni. Teorie, prassi e ricognizioni pedagogiche
Iori Marco
;
2022
Abstract
This article intends to draw on neurosciences findings on the functioning of the human brain towards the novelty of describing a three-day immersive setting experiment in a Toddler centre for children and parents. The reflections that arise during the conception and realisation of this educational experience lead to an in-depth examination of the relationship between the educator and the parent-child pair during the settling in and, more generally, in the encounter between children and toddler’s institutions. The construction of educational alliances that outline a way of synthesising symmetrical and asymmetrical relationships is based on the educator's continuous work on himself in a perspective of self-realisation and will be the focus of this article.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
l'ambientamento al nido su tre giorni.pdf
Accesso riservato
Tipologia:
Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
2.37 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.37 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris