This article intends to draw on neurosciences findings on the functioning of the human brain towards the novelty of describing a three-day immersive setting experiment in a Toddler centre for children and parents. The reflections that arise during the conception and realisation of this educational experience lead to an in-depth examination of the relationship between the educator and the parent-child pair during the settling in and, more generally, in the encounter between children and toddler’s institutions. The construction of educational alliances that outline a way of synthesising symmetrical and asymmetrical relationships is based on the educator's continuous work on himself in a perspective of self-realisation and will be the focus of this article.

Il contributo intende prendere le mosse da quanto è stato evidenziato dalle neuroscienze in termini di funzionamento del cervello umano di fronte alla novità, in particolar modo la Teoria polivagale (Porges, 2014) per descrivere la sperimentazione dell'ambientamento al nido organizzato in tre giorni immersivi per bambini e genitori. Le riflessioni scaturite durante l'ideazione e la realizzazione di tale esperienza educativa hanno condotto ad approfondire la relazione tra le educatrici e la diade genitore-bambino durante l'ambientamento e, più in generale, nell'incontro con l'istituzione Nido d'infanzia e nella costruzione dell'alleanza educativa, elaborando una via di sintesi tra rapporto simettrico e asimmetrico, fondato sul continuo lavoro su di sè dell'educatrice in una prospettiva di autorealizzazione.

L’ambientamento al nido su tre giorni. Teorie, prassi e ricognizioni pedagogiche / Iori, Marco; Veronese, Sara; Ferrillo, Simona. - In: BAMBINI. - ISSN 0393-4209. - 1:(2022), pp. 62-67.

L’ambientamento al nido su tre giorni. Teorie, prassi e ricognizioni pedagogiche

Iori Marco
;
2022

Abstract

This article intends to draw on neurosciences findings on the functioning of the human brain towards the novelty of describing a three-day immersive setting experiment in a Toddler centre for children and parents. The reflections that arise during the conception and realisation of this educational experience lead to an in-depth examination of the relationship between the educator and the parent-child pair during the settling in and, more generally, in the encounter between children and toddler’s institutions. The construction of educational alliances that outline a way of synthesising symmetrical and asymmetrical relationships is based on the educator's continuous work on himself in a perspective of self-realisation and will be the focus of this article.
2022
1
62
67
L’ambientamento al nido su tre giorni. Teorie, prassi e ricognizioni pedagogiche / Iori, Marco; Veronese, Sara; Ferrillo, Simona. - In: BAMBINI. - ISSN 0393-4209. - 1:(2022), pp. 62-67.
Iori, Marco; Veronese, Sara; Ferrillo, Simona
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
l'ambientamento al nido su tre giorni.pdf

Accesso riservato

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 2.37 MB
Formato Adobe PDF
2.37 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1307353
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact