This work intends to describe living experiences in nature and within enclosed spaces by a group of children in a Toddler Centre, as part of a design approach. Particular emphasis will be placed on the documentation process, on the relationship between the experience and its reworking, starting from the first years of life, as a place for self-knowledge, for the expression of one's emotions and for the development of strategies to solve problems encountered. The assembly therefore assumes great importance as a place for dialogue, the meeting of different points of view and the co-construction of knowledge. Nature is not just the background, but a real protagonist and actor in this relationship. This article will analyse these elements in the context of the experience of a children's section in a Toddler Center.

Il contributo intende raccontare le esperienze vissute in natura e all'interno della sezione da un gruppo di bambine e bambini di un Nido d'infanzia, nell'ambito di un approccio progettuale. Si vuole dare particolare risalto al processo documentativo, al rapporto tra esperienza e rielaborazione della stessa, a partire dal Nido d'infanzia, come luogo di conoscenza di sè, espressione delle proprie emozioni ed elaborazione di strategie per risolvere i problemi incontrati. L'assemblea assume quindi grande importanza in quanto luogo di confronto, di incontro di punti di vista diversi e di co-costruzione delle conoscenze. La natura non è solo sfondo, ma vero e proprio protagonista e attore di tale relazione.

Il gioco delle trasformazioni. Percorsi di ricerca in una natura che cambia / Iori, Marco; Veronese, Sara; Ferrillo, Simona. - In: BAMBINI. - ISSN 0393-4209. - 4:(2021), pp. 56-60.

Il gioco delle trasformazioni. Percorsi di ricerca in una natura che cambia

Iori Marco
;
2021

Abstract

This work intends to describe living experiences in nature and within enclosed spaces by a group of children in a Toddler Centre, as part of a design approach. Particular emphasis will be placed on the documentation process, on the relationship between the experience and its reworking, starting from the first years of life, as a place for self-knowledge, for the expression of one's emotions and for the development of strategies to solve problems encountered. The assembly therefore assumes great importance as a place for dialogue, the meeting of different points of view and the co-construction of knowledge. Nature is not just the background, but a real protagonist and actor in this relationship. This article will analyse these elements in the context of the experience of a children's section in a Toddler Center.
2021
4
56
60
Il gioco delle trasformazioni. Percorsi di ricerca in una natura che cambia / Iori, Marco; Veronese, Sara; Ferrillo, Simona. - In: BAMBINI. - ISSN 0393-4209. - 4:(2021), pp. 56-60.
Iori, Marco; Veronese, Sara; Ferrillo, Simona
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
il gioco delle trasformazioni.pdf

Accesso riservato

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 854.04 kB
Formato Adobe PDF
854.04 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1307350
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact