Neurodivergent people have little opportunity to identify their work interests and are often entirely excluded from competitive job offers. For some years, Tice Cooperativa Sociale has been launching socially oriented startup projects that promote the inclusion of neurodivergent young people in functional community activities. The present research work, carried out in the context of an industrial doctoral program, starts from the results of two systematic literature reviews. The first investigated the topic of entrepreneurship and self-employment for youth and adults with Neurodevelopmental Disorders, highlighting entrepreneurial motivations, barriers, outcomes, and the importance of entrepreneurship education for this population group. The second review investigated the main assessment tools useful for career planning for youth and adults with Neurodevelopmental Disorders, focusing on soft skills, job preferences, job matching, and perceptual factors. The results of three experimental studies conducted under Tice projects are then presented. The first investigation assessed the effects of participation in a voiceover course on developing soft skills and perceptions of one's entrepreneurial skills. On the other hand, the other two studies investigated the use of cognitive-behavioral strategies for teaching soft skills, involving an individual intervention in one case and a group program in the other. The results of the experimental work are discussed in terms of their implications for professional practice. Finally, Neurodivergent Hub, a design model for promoting entrepreneurship pathways for people with Neurodevelopmental Disorders, is presented and described. Specifically, the Business Model Canvas of the proposed model is analyzed and discussed. The final reflections address the potential of entrepreneurship as a viable employment option for neurodivergent people and the importance of the outcomes of this project for business, civil society, and research in the field.

Le persone neurodivergenti hanno scarse opportunità di identificare i propri interessi lavorativi e spesso sono completamente escluse da offerte di lavoro competitive. Tice Cooperativa Sociale ha avviato, da alcuni anni, progetti di startup a vocazione sociale che promuovono l’inserimento di ragazzi neurodivergenti in attività utili alla comunità. Il presente lavoro di ricerca, realizzato nel contesto di un percorso di dottorato industriale, parte dai risultati di due revisioni sistematiche della letteratura. La prima ha approfondito il tema dell’imprenditoria e del lavoro autonomo per giovani e adulti con Disturbi del Neurosviluppo, evidenziando le motivazioni imprenditoriali, le barriere, gli outcomes e l’importanza dell’educazione all’imprenditorialità per questa fascia di popolazione. La seconda revisione ha indagato i principali strumenti di valutazione utili per la pianificazione professionale di giovani e adulti con disturbi del neurosviluppo, con focus particolare su soft skills, preferenze lavorative, job matching e fattori percettivi. Vengono poi presentati i risultati di tre studi sperimentali condotti nell’ambito dei progetti di Tice. Il primo ha indagato ha valutato gli effetti della partecipazione a un corso di doppiaggio sullo sviluppo di soft skills lavorative e sulla percezione delle proprie competenze imprenditoriali. Gli altri due studi hanno invece indagato l’utilizzo di strategie cognitivo- comportamentali per l’insegnamento di soft skills, prevedendo in un caso un intervento individuale e, nell’altro, un programma di gruppo. I risultati dei lavori sperimentali sono discussi in termini di implicazioni per la pratica professionale. Infine, viene presentato e descritto Neurodivergent Hub, un modello di progettazione per promuovere percorsi di imprenditorialità per persone con Disturbi del Neurosviluppo. Nello specifico viene analizzato e discusso il Business Model Canvas del modello proposto. Le riflessioni finali riguardano le potenzialità dell’imprenditorialità come opzione lavorativa valida per persone neurodivergenti e l’importanza degli outcomes di questo progetto per l’impresa, per la società civile e per la ricerca nel settore.

L’imprenditorialità come modello e strumento di crescita e realizzazione personale nelle Neurodivergenze / Silvia Iacomini , 2023 May 18. 35. ciclo, Anno Accademico 2021/2022.

L’imprenditorialità come modello e strumento di crescita e realizzazione personale nelle Neurodivergenze

IACOMINI, SILVIA
2023

Abstract

Neurodivergent people have little opportunity to identify their work interests and are often entirely excluded from competitive job offers. For some years, Tice Cooperativa Sociale has been launching socially oriented startup projects that promote the inclusion of neurodivergent young people in functional community activities. The present research work, carried out in the context of an industrial doctoral program, starts from the results of two systematic literature reviews. The first investigated the topic of entrepreneurship and self-employment for youth and adults with Neurodevelopmental Disorders, highlighting entrepreneurial motivations, barriers, outcomes, and the importance of entrepreneurship education for this population group. The second review investigated the main assessment tools useful for career planning for youth and adults with Neurodevelopmental Disorders, focusing on soft skills, job preferences, job matching, and perceptual factors. The results of three experimental studies conducted under Tice projects are then presented. The first investigation assessed the effects of participation in a voiceover course on developing soft skills and perceptions of one's entrepreneurial skills. On the other hand, the other two studies investigated the use of cognitive-behavioral strategies for teaching soft skills, involving an individual intervention in one case and a group program in the other. The results of the experimental work are discussed in terms of their implications for professional practice. Finally, Neurodivergent Hub, a design model for promoting entrepreneurship pathways for people with Neurodevelopmental Disorders, is presented and described. Specifically, the Business Model Canvas of the proposed model is analyzed and discussed. The final reflections address the potential of entrepreneurship as a viable employment option for neurodivergent people and the importance of the outcomes of this project for business, civil society, and research in the field.
Campo DC Valore Lingua
dc.authority.academicField2000 Settore M-PSI/04 - Psicologia dello Sviluppo e Psicologia dell'Educazione en
dc.authority.advisor Dipace, Anna en
dc.authority.otherpeople BONDI, Marina en
dc.authority.people IACOMINI, SILVIA en
dc.collection.id.s e31e1256-05cd-987f-e053-3705fe0a095a *
dc.collection.name Tesi di dottorato *
dc.contributor.appartenenza Dipartimento Educazione e Scienze Umane *
dc.contributor.appartenenza.mi 532 *
dc.contributor.area Non assegn *
dc.coverage.academiccycle 35 en
dc.coverage.academicyear 2021/2022 en
dc.date.accessioned 2023/06/07 08:44:53 -
dc.date.available 2023/06/07 08:44:53 -
dc.date.firstsubmission 2023/06/07 08:44:52 *
dc.date.issued 2023-05-18T00:00:00+02:00 en
dc.date.submission 2023/06/07 08:44:52 *
dc.description.abstracteng Neurodivergent people have little opportunity to identify their work interests and are often entirely excluded from competitive job offers. For some years, Tice Cooperativa Sociale has been launching socially oriented startup projects that promote the inclusion of neurodivergent young people in functional community activities. The present research work, carried out in the context of an industrial doctoral program, starts from the results of two systematic literature reviews. The first investigated the topic of entrepreneurship and self-employment for youth and adults with Neurodevelopmental Disorders, highlighting entrepreneurial motivations, barriers, outcomes, and the importance of entrepreneurship education for this population group. The second review investigated the main assessment tools useful for career planning for youth and adults with Neurodevelopmental Disorders, focusing on soft skills, job preferences, job matching, and perceptual factors. The results of three experimental studies conducted under Tice projects are then presented. The first investigation assessed the effects of participation in a voiceover course on developing soft skills and perceptions of one's entrepreneurial skills. On the other hand, the other two studies investigated the use of cognitive-behavioral strategies for teaching soft skills, involving an individual intervention in one case and a group program in the other. The results of the experimental work are discussed in terms of their implications for professional practice. Finally, Neurodivergent Hub, a design model for promoting entrepreneurship pathways for people with Neurodevelopmental Disorders, is presented and described. Specifically, the Business Model Canvas of the proposed model is analyzed and discussed. The final reflections address the potential of entrepreneurship as a viable employment option for neurodivergent people and the importance of the outcomes of this project for business, civil society, and research in the field. en
dc.description.abstractita Le persone neurodivergenti hanno scarse opportunità di identificare i propri interessi lavorativi e spesso sono completamente escluse da offerte di lavoro competitive. Tice Cooperativa Sociale ha avviato, da alcuni anni, progetti di startup a vocazione sociale che promuovono l’inserimento di ragazzi neurodivergenti in attività utili alla comunità. Il presente lavoro di ricerca, realizzato nel contesto di un percorso di dottorato industriale, parte dai risultati di due revisioni sistematiche della letteratura. La prima ha approfondito il tema dell’imprenditoria e del lavoro autonomo per giovani e adulti con Disturbi del Neurosviluppo, evidenziando le motivazioni imprenditoriali, le barriere, gli outcomes e l’importanza dell’educazione all’imprenditorialità per questa fascia di popolazione. La seconda revisione ha indagato i principali strumenti di valutazione utili per la pianificazione professionale di giovani e adulti con disturbi del neurosviluppo, con focus particolare su soft skills, preferenze lavorative, job matching e fattori percettivi. Vengono poi presentati i risultati di tre studi sperimentali condotti nell’ambito dei progetti di Tice. Il primo ha indagato ha valutato gli effetti della partecipazione a un corso di doppiaggio sullo sviluppo di soft skills lavorative e sulla percezione delle proprie competenze imprenditoriali. Gli altri due studi hanno invece indagato l’utilizzo di strategie cognitivo- comportamentali per l’insegnamento di soft skills, prevedendo in un caso un intervento individuale e, nell’altro, un programma di gruppo. I risultati dei lavori sperimentali sono discussi in termini di implicazioni per la pratica professionale. Infine, viene presentato e descritto Neurodivergent Hub, un modello di progettazione per promuovere percorsi di imprenditorialità per persone con Disturbi del Neurosviluppo. Nello specifico viene analizzato e discusso il Business Model Canvas del modello proposto. Le riflessioni finali riguardano le potenzialità dell’imprenditorialità come opzione lavorativa valida per persone neurodivergenti e l’importanza degli outcomes di questo progetto per l’impresa, per la società civile e per la ricerca nel settore. en
dc.description.allpeople Iacomini, Silvia -
dc.description.fulltext open en
dc.description.phdCourse Scienze umanistiche en
dc.identifier.citation L’imprenditorialità come modello e strumento di crescita e realizzazione personale nelle Neurodivergenze / Silvia Iacomini , 2023 May 18. 35. ciclo, Anno Accademico 2021/2022. en
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11380/1306787 -
dc.language.iso ita en
dc.publisher.name Università degli studi di Modena e Reggio Emilia -
dc.subject.keywords imprenditorialità; lavoro; soft skills; neurodivergenze; disabilità en
dc.subject.keywordseng entrepreneurship; employment; soft skills; neurodivergence; disability en
dc.subject.singlekeyword imprenditorialità *
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dc.title L’imprenditorialità come modello e strumento di crescita e realizzazione personale nelle Neurodivergenze en
dc.title.alternative Entrepreneurship as a model and tool for personal growth and empowerment in Neurodivergence en
dc.type Doctoral Thesis -
dc.type.driver info:eu-repo/semantics/doctoralThesis -
dc.type.full Altro::Tesi di dottorato it
dc.type.miur -2 -
iris.bncf.datainvio 2025/04/23 06:11:22 *
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iris.orcid.lastModifiedMillisecond 1745345531683 *
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Tipologia Tesi di dottorato
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Descrizione: Tesi definitiva Iacomini Silvia
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