The University of Modena and Reggio Emilia, given the increase in students with disabilities and with Specific Learning Disorders (SLDs), has invested heavily in inclusive educational technologies, thus promoting the learning of students with special educational needs. The technological aids adopted are used for the provision of innovative teaching methods based on inclusion and cooperative study. UniMORE was among the first to introduce the use of Interactive Multimedia Whiteboards (IWBs) within it to favour inclusion at university of people with disabilities and with SLDs. Today, in addition to IWBs, it achieves this goal by recording most lessons on the degree courses, thus allowing disabled people, unable to attend such courses, to acquire the skills necessary to obtain the highest academic qualification. The results obtained are the following: – improvement in the performance of teachers and students; – improvement in the quality of perceived teaching; – inclusion of students with special educational needs; – sharing of materials produced in alternative formats with teachers and students; – possibility to remotely share, through the Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (MOODLE) platform, the lessons taught by teaching staff.
Anche l’Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia, visto l’incremento degli studenti con disabilità e con Disturbi Specifici dell’Apprendimento (DSA), ormai da alcuni anni ha investito molto sulle nuove tecnologie a sostegno dell’inclusione, promuovendo così maggiori opportunità di apprendimento per gli studenti più fragili, che si esprimono attraverso l’ampliamento delle possibilità di accesso e di partecipazione alla sfera didattica, sia essa erogata in presenza, in modalità e-learning o blended learning. Gli ausili tecnologici adottati sono utilizzati per l’erogazione di una didattica innovativa con metodologie fondate sull’inclusione e sullo studio cooperativo. UniMORE è stata tra le prime a introdurre l’utilizzo delle Lavagne Interattive Multimediali (LIM) al suo interno al fine di favorire l’inclusione universitaria di soggetti con disabilità e con DSA. Oggi, oltre alle LIM, raggiunge tale obiettivo tramite la videoregistrazione della maggior parte delle lezioni dei corsi di Laurea, permettendo così ai soggetti con disabilità, impossibilitati a frequentare tali corsi, di acquisire particolari competenze sino a ottenere il titolo di studi più elevato. Nel dettaglio sono stati conseguiti i seguenti risultati: – miglioramento della performance dei docenti e degli studenti; – miglioramento della qualità della didattica percepita; – inclusione degli studenti con Bisogni Educativi Speciali; – condivisione con docenti e studenti dei materiali prodotti in formati alternativi; – possibilità di condividere da remoto, mediante la piattaforma Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (MOODLE), le lezioni svolte dai docenti.
Ausili, nuove tecnologie e inclusione / Guaraldi, Giacomo; Nenzioni, Marco. - In: L' INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE. - ISSN 2724-2242. - 22:(2023), pp. 34-55. [10.14605/ISS2222302]
Ausili, nuove tecnologie e inclusione
Giacomo Guaraldi;
2023
Abstract
The University of Modena and Reggio Emilia, given the increase in students with disabilities and with Specific Learning Disorders (SLDs), has invested heavily in inclusive educational technologies, thus promoting the learning of students with special educational needs. The technological aids adopted are used for the provision of innovative teaching methods based on inclusion and cooperative study. UniMORE was among the first to introduce the use of Interactive Multimedia Whiteboards (IWBs) within it to favour inclusion at university of people with disabilities and with SLDs. Today, in addition to IWBs, it achieves this goal by recording most lessons on the degree courses, thus allowing disabled people, unable to attend such courses, to acquire the skills necessary to obtain the highest academic qualification. The results obtained are the following: – improvement in the performance of teachers and students; – improvement in the quality of perceived teaching; – inclusion of students with special educational needs; – sharing of materials produced in alternative formats with teachers and students; – possibility to remotely share, through the Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (MOODLE) platform, the lessons taught by teaching staff.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
ISS-c02_Guaraldi_2_2023.pdf
Accesso riservato
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
160.91 kB
Formato
Adobe PDF
|
160.91 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris