The project here presented has launched the digitalization of historical maps dated between the 16th and 17th centuries and selected by the collection of the Este Maps of the Military Series preserved at the State Archive of Modena and the Modena and Reggio Emilia University's Gemma Museum. Every digitized map is supported by a descriptive caption detailing its cartographic characteristics and historical context. The project intends to promote research, study and fruition, using new technologies for more effective and dynamic science communication and education, both triggering activities with high schools related to thematic studies or work experience, and creating a virtual exhibition to overcome any structural, cultural and health barriers in order to involve users in an experience of discovery, knowledge and individual learning.

Il progetto che si presenta in questa sede ha lanciato la digitalizzazione delle mappe storiche prodotte nei XVI e nel XVII secolo, selezionate dal Mappario Estense, serie Militare e conservate presso l'Archivio di stato di Modena e il Museo Gemma dell'Università di Modena e Reggio Emilia. Ogni mappa digitalizzata è accompagnata da una didascalia che ne spiega le caratteristiche cartografiche e il contesto storico. il progetto mira a promuovere la ricerca, lo studio e la fruizione, usando nuove tecnologie ai fini di una comunicazione scientifica più efficace e dinamica, sia per realizzare attività con le scuole superiori relative a studi tematici oppure a esperienze di lavoro che per produrre una mostra virtuale che superi qualsiasi barriera strutturale, culturale e sanitaria, al fine di coinvolgere i fruitori in un'esperienza di scoperta, conoscenza e apprendimento individuale.

New approaches to communicating and educating through the use of historical maps / Bertacchini, Milena; Turchi, Laura Madeleine Maria. - vol. 4, 13:(2021). (Intervento presentato al convegno Proceedings of the 30th International Cartographic Conference, Florence, 14-18 december 2021 tenutosi a Firenze nel 14-18 dicembre 2021) [10.5194/ica-proc-4-13-2021].

New approaches to communicating and educating through the use of historical maps

Milena Bertacchini;Laura Turchi
2021

Abstract

The project here presented has launched the digitalization of historical maps dated between the 16th and 17th centuries and selected by the collection of the Este Maps of the Military Series preserved at the State Archive of Modena and the Modena and Reggio Emilia University's Gemma Museum. Every digitized map is supported by a descriptive caption detailing its cartographic characteristics and historical context. The project intends to promote research, study and fruition, using new technologies for more effective and dynamic science communication and education, both triggering activities with high schools related to thematic studies or work experience, and creating a virtual exhibition to overcome any structural, cultural and health barriers in order to involve users in an experience of discovery, knowledge and individual learning.
2021
Proceedings of the 30th International Cartographic Conference, Florence, 14-18 december 2021
Firenze
14-18 dicembre 2021
vol. 4, 13
Bertacchini, Milena; Turchi, Laura Madeleine Maria
New approaches to communicating and educating through the use of historical maps / Bertacchini, Milena; Turchi, Laura Madeleine Maria. - vol. 4, 13:(2021). (Intervento presentato al convegno Proceedings of the 30th International Cartographic Conference, Florence, 14-18 december 2021 tenutosi a Firenze nel 14-18 dicembre 2021) [10.5194/ica-proc-4-13-2021].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ica-proc-4-13-2021.pdf

Open access

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 975.03 kB
Formato Adobe PDF
975.03 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1281748
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact