This research sets out to approach hybridity in EU regulations from the point of view of genre analysis. Given the established structure that characterises EU regulations, the objective of this research is to explain the reasons why EU regulations are written the way they are and to demonstrate that on the one hand it is possible to recognise fixed moves which fulfil precise communicative purposes in EU legal documents, and on the other hand those communicative purposes are typical of written operative and expository and persuasive legal documents. The study, which is based on the principles of genre analysis, speech act theory applied to legal discourse, and thick description of legal texts, was carried out on a corpus of ninety EU regulations on themes (customs union; competition rules; monetary policy; marine biological resources; common commercial policy) which are of exclusive competence of the European Union pursuant to the principle of conferral which governs the limits to EU competences. The findings cast light on a new approach to hybridity in EU secondary legislation. They move from the assumption that the legal order created by the European Union is hybrid – due to its origin which lies in common law, civil law, and international law – and lead to the constatation that such a hybrid legal order is expressed through hybrid legal texts, namely EU regulations: they are affected by the legal framework they originate from and by the political and historical reasons that led the Funding Father of the former European Community to tackle precautionarily the problem of the so-called ‘democratic deficit’ from a textual point, too, and not only by means of economic and political strategies. The results demonstrate that, despite being operative legal documents, EU regulations are highly persuasive texts that resort to rhetorical and linguistic devices, such as semantic assessment, hedging, intertextuality, and modality to soften their illocutionary force and to reinforce the power of the reasons as stated in recitals to justify the terms of the articles in the operative provisions. This textual peculiarity of EU regulation is even more meaningful if it is combined another critical factor: the contractual nature of EU law. The parties involved in the ‘negotiations’ are on the one hand the Member States and the EU institutions, but on the other hand they are the Member States and their citizens as, once ratified, EU regulations do not need any further step or transposition to become part of each national legal framework. Thus, the persuasive and rhetorical power wielded by EU regulations and their textual peculiarities, as described in this study, support the initial hypothesis according to which EU regulations are an instrument created to govern social behaviour – as it is in the nature of laws – and to address the phenomenon called ‘democratic deficit’ from a textual perspective.

Questa ricerca si propone di affrontare l'ibridismo nei regolamenti dell'UE dal punto di vista della genre analysis. Data la struttura consolidata che caratterizza i regolamenti dell'UE, l'obiettivo è quello di spiegare le ragioni per cui i regolamenti dell'UE sono redatti nel modo in cui sono poi pubblicati e dimostrare che da un lato è possibile riconoscere ‘mosse’ ricorrenti e fisse che soddisfano precisi scopi comunicativi nei documenti giuridici dell'UE, e dall'altro lato che questi scopi comunicativi sono tipici dei documenti giuridici scritti sia operativi che espositivi e persuasivi. Lo studio, che si basa sui principi della genre analysis, della teoria degli atti linguistici applicata discorso giuridico e della thick description dei testi giuridici, è stato condotto su un corpus di novanta regolamenti europei su temi quali l’unione doganale, la concorrenza, la politica monetaria, le risorse biologiche marine e la politica commerciale comune, che sono di competenza esclusiva dell'Unione Europea in base al principio di conferimento che regola i limiti delle competenze comunitarie. I risultati gettano luce su un nuovo approccio all'ibridismo nella legislazione secondaria dell'UE. Essi muovono dall'assunto che l'ordine giuridico creato dall'Unione europea è ibrido – in conseguenza del fatto che le sue radici affondano nel common law, nel diritto civile e nel diritto internazionale – e conducono alla constatazione che tale ordine giuridico ibrido si esprime attraverso testi giuridici altrettanto ibridi, cioè i regolamenti dell'UE: essi sono influenzati dal quadro giuridico da cui provengono e dalle ragioni politiche e storiche che hanno portato i Padre Fondatore di quella che era la Comunità Economica Europea ad affrontare precauzionalmente il problema del cosiddetto 'deficit democratico' anche da un punto di vista testuale, e non solo attraverso strategie economiche e politiche. I risultati dimostrano che, pur essendo documenti giuridici operativi, i regolamenti europei sono testi altamente persuasivi che ricorrono a dispositivi retorici e linguistici, come la valutazione semantica, la mitigazione, l'intertestualità e la modalità per ridurre la loro forza illocutiva e rafforzare il valore delle ragioni enunciate nei ‘considerando’ per giustificare i termini degli articoli nelle disposizioni operative. Questa peculiarità testuale della regolamentazione comunitaria è ancora più significativa se si combina con un altro fattore decisivo e cioè la natura contrattuale del diritto comunitario. Le parti coinvolte nella "negoziazione" sono da un lato gli Stati membri e le istituzioni dell'UE, ma dall'altro sono gli Stati membri e i loro cittadini poiché, una volta ratificati, i regolamenti europei non hanno bisogno di ulteriori passaggi o trasposizioni per diventare parte del quadro giuridico di ogni Stato Membro. In questo modo, la forza persuasiva e retorica esercitata dai regolamenti e le loro peculiarità testuali, come descritto in questo studio, supportano l'ipotesi iniziale secondo cui i regolamenti europei sono uno strumento creato sia per disciplinare i comportamenti delle persone – come è nella natura delle leggi – sia per affrontare il fenomeno chiamato 'deficit democratico' da una prospettiva testuale.

I regolamenti europei come genere ibrido / Virginia Vecchiato , 2022 May 24. 34. ciclo, Anno Accademico 2020/2021.

I regolamenti europei come genere ibrido

VECCHIATO, VIRGINIA
2022

Abstract

This research sets out to approach hybridity in EU regulations from the point of view of genre analysis. Given the established structure that characterises EU regulations, the objective of this research is to explain the reasons why EU regulations are written the way they are and to demonstrate that on the one hand it is possible to recognise fixed moves which fulfil precise communicative purposes in EU legal documents, and on the other hand those communicative purposes are typical of written operative and expository and persuasive legal documents. The study, which is based on the principles of genre analysis, speech act theory applied to legal discourse, and thick description of legal texts, was carried out on a corpus of ninety EU regulations on themes (customs union; competition rules; monetary policy; marine biological resources; common commercial policy) which are of exclusive competence of the European Union pursuant to the principle of conferral which governs the limits to EU competences. The findings cast light on a new approach to hybridity in EU secondary legislation. They move from the assumption that the legal order created by the European Union is hybrid – due to its origin which lies in common law, civil law, and international law – and lead to the constatation that such a hybrid legal order is expressed through hybrid legal texts, namely EU regulations: they are affected by the legal framework they originate from and by the political and historical reasons that led the Funding Father of the former European Community to tackle precautionarily the problem of the so-called ‘democratic deficit’ from a textual point, too, and not only by means of economic and political strategies. The results demonstrate that, despite being operative legal documents, EU regulations are highly persuasive texts that resort to rhetorical and linguistic devices, such as semantic assessment, hedging, intertextuality, and modality to soften their illocutionary force and to reinforce the power of the reasons as stated in recitals to justify the terms of the articles in the operative provisions. This textual peculiarity of EU regulation is even more meaningful if it is combined another critical factor: the contractual nature of EU law. The parties involved in the ‘negotiations’ are on the one hand the Member States and the EU institutions, but on the other hand they are the Member States and their citizens as, once ratified, EU regulations do not need any further step or transposition to become part of each national legal framework. Thus, the persuasive and rhetorical power wielded by EU regulations and their textual peculiarities, as described in this study, support the initial hypothesis according to which EU regulations are an instrument created to govern social behaviour – as it is in the nature of laws – and to address the phenomenon called ‘democratic deficit’ from a textual perspective.
EU regulations as a hybrid genre
24-mag-2022
DIANI, Giuliana
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Vecchiato_versione definitiva.pdf

embargo fino al 23/05/2025

Descrizione: EU regulations as a hybrid genre
Tipologia: Tesi di dottorato
Dimensione 1.48 MB
Formato Adobe PDF
1.48 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1278118
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact