The contribution analyzes the legal legitimacy of determining the remuneration according to the criteria of the Assodelivery-UGL Rider agreement. The analysis uses a methodology focused on the legal-normative analysis of the legal and collective discipline. The outcome of the analysis shows that the legislation allows digital platforms to compensate riders through a so-called system of pure piecework. The analysis doesn’t take into consideration the problem of the representativeness of trade unions; rather, it clarifies the derogatory scope of the delegation ordered in favor of collective bargaining. The analysis talks about it isn’t clear what determines the productive working time of the riders.
Il contributo analizza la legittimità giuridica della determinazione del compenso secondo i criteri dell’accordo Assodelivery-UGL Rider. L’analisi si avvale di una metodologia incentrata sull’analisi giuridico-normativa della disciplina legale e collettiva. L’esito dell’analisi dimostra che la normativa consente alle piattaforme digitali di compensare i rider attraverso un sistema c.d. di cottimo puro. L’analisi non prende in considerazione il problema della rappresentatività dei sindacati; piuttosto, chiarisce la portata derogatoria della delega disposta in favore della contrattazione collettiva. L’analisi mette in luce che non è ancora pacifico cosa determini il tempo di lavoro produttivo dei rider.
Il nodo (giuridico) del sistema di determinazione del compenso nell’accordo Assodelivery-UGL Rider / Piglialarmi, Giovanni. - In: PROFESSIONALITÀ. - ISSN 0392-2790. - 1(2021), pp. 166-174.
Il nodo (giuridico) del sistema di determinazione del compenso nell’accordo Assodelivery-UGL Rider
Giovanni Piglialarmi
2021
Abstract
The contribution analyzes the legal legitimacy of determining the remuneration according to the criteria of the Assodelivery-UGL Rider agreement. The analysis uses a methodology focused on the legal-normative analysis of the legal and collective discipline. The outcome of the analysis shows that the legislation allows digital platforms to compensate riders through a so-called system of pure piecework. The analysis doesn’t take into consideration the problem of the representativeness of trade unions; rather, it clarifies the derogatory scope of the delegation ordered in favor of collective bargaining. The analysis talks about it isn’t clear what determines the productive working time of the riders.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
GP_Il nodo (giuridico) del compenso dei rider_ps_2021_1.pdf
Accesso riservato
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
855.83 kB
Formato
Adobe PDF
|
855.83 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris