Definitions and measurement of Learning to Learn (L2L) proliferate in educational policy documents and pedagogical research, confirming the complex and transversal nature of this competence. It is more critical to identify tools that investigate teaching methods, projects or paths aimed at supporting Learning to Learn while examining and identifying the connotative traits of these practices, and testing forms to promote it in ordinary school activities. This paper presents phases and rationale for the construction of an interview protocol aimed at detecting teachers' perceptions and practices with respect to L2L. The objective here is to share a representation of the construct capable of comprising and operationalizing key traceable dimensions and functions of the L2L competence as they emerge in practices implemented and actionable in the developmental age.
Definizioni e strumenti di misurazione dell’Imparare a Imparare (Learning to learn, L2L) proliferano nei documenti di politiche educative e nelle ricerche pedagogiche, confermando la natura complessa e trasversale di questa competenza. Più critico è riconoscere strumenti che indaghino modalità didattiche, progetti o percorsi finalizzati a sostenere l’imparare a imparare mentre appare sempre più necessario esaminare e individuare i tratti connotativi di tali pratiche, e ancor di più sondare forme di promozione in attività scolastiche ordinarie. In questo lavoro presentiamo le fasi e la ratio di costruzione di un protocollo di intervista finalizzato a rilevare le percezioni e le pratiche dei docenti rispetto al L2L. L’obiettivo è di condividere una rappresentazione del costrutto in grado di comprendere e operazionalizzare dimensioni e funzioni rintracciabili e irrinunciabili della competenza dell’Imparare a Imparare in realizzazioni concrete attuate e attuabili in età evolutiva.
Promuovere la competenza dell’Imparare a Imparare: uno strumento di intervista per i docenti / Scipione, Lucia. - In: LLL. - ISSN 2279-9001. - 17:39(2021), pp. 217-225.
Promuovere la competenza dell’Imparare a Imparare: uno strumento di intervista per i docenti.
Lucia Scipione
2021
Abstract
Definitions and measurement of Learning to Learn (L2L) proliferate in educational policy documents and pedagogical research, confirming the complex and transversal nature of this competence. It is more critical to identify tools that investigate teaching methods, projects or paths aimed at supporting Learning to Learn while examining and identifying the connotative traits of these practices, and testing forms to promote it in ordinary school activities. This paper presents phases and rationale for the construction of an interview protocol aimed at detecting teachers' perceptions and practices with respect to L2L. The objective here is to share a representation of the construct capable of comprising and operationalizing key traceable dimensions and functions of the L2L competence as they emerge in practices implemented and actionable in the developmental age.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
624-Articolo-1735-1-10-20220207.pdf
Open access
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
314.3 kB
Formato
Adobe PDF
|
314.3 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris